CIRKUSREVYEN 2016

★★★★★★

Lisbet Dahl sætter atter engang et højt niveau for årets sommerrevyer med en af de bedste Cirkusrevyer i flere år. Et veloplagt homogent hold, flotte moderne dansenumre og en række glimrende tekster gør CIRKUSREVYEN anno 2016 til alt hvad den skal være.

Carl-Erik Sørensen formår at forny såvel Lisbet Dahls tonedøve sangskriverske som Ulf Pilgaards stadig mere løsslupne dronning Margrethe, så vi allerede i starten af både første og andet akt hulker af grin.
Lise Baastrup får sig et brag af et revygennembrud, da hun i et stort nummer står og sukker efter Søren Pind (i Niels

Ellegaards præcise fremstilling), og viser samtidig, hvilken formidabel sangerinde, hun er. Hun formår også at skabe sin egen version af den notoriske Inger Støjsender – godt hjulpet af en besk tekst – igen leveret af den knivskarpe hr. Sørensen. Og selv en svagere tekst om single sommermad gør hun til en fest med en forrygende fuldetur.

Henrik Lykkegaard kaster klædelig ynde over en række af revyens numre, og demonstrerer festligt i Vase & Fuglsangs "Er alle med?", hvor raffineret en tekstformidler, han også er. Her byder han i højt tempo de mange forskellige befolkningsgrupper, der skal være plads til i teltet velkommen på højest forskellig vis.

Vase & Fuglsang har også skrevet Niels Ellegaards bedste nummer, hvor han i en smuk hyldest til Osvald Helmuths vise om "Konen, Kællingen og Madammen" beretter om ulemperne ved flerkoneri samtidig med at denne moderate muslims problemer bliver gjort særdeles genkendelige.
Niels Sechers scenografi og René Vinthers koreografi fejrer triumfer i nogle af de mest imponrende dansenumrer, vi endnu har set i revysammenhænge, og James Price har altså godt styr på musikken, uanset set hvad tralalalu-Lisbet måtte mene.

Lisbet Dahl får heldigvis også selv lejlighed til at vise sin musikalitet i et blændende sangnummer som folketingets lærerindeagtige formand.

Ulf Pilgaard har et formidabel nummer som offer for politiske forflytninger til udkants-Danmark, og får sig med næsten 50 års pause en svingom med Dirch Passer i en bevægende hyldest til Cirkusrevyens største stjerne. Måske derfor var der et særligt blik i øjnene på både Lisbet og Ulf ved fremkaldelserne på premiereaftenen?

Der kan i al fald ikke herske tvivl om, at Dirch Passer ville have været stolt af sine elever denne aften. Og publikum kvitterede da også med et stormende bifald, der må kunne høres i resten i revy-Danmark denne sommer.