FAKIREN FRA BILBAO

★★★★☆☆

Har Aarhus Teater provinsens smukkeste teaterrum? Det er i al fald altid en fornøjelse at befinde sig blandt publikum på teatrets Store Scene.

Denne gang gælder det teaterudgaven af Bjarne Reuters FAKIREN FRA BILBAO. Bogen hører ikke blandt forfatterens stærkeste tekster, men den har alligevel opnået en vis popularitet i teaterversionen på grund af dens sorte humor og ikke mindst muligheden for diverse former for teatermagi.

Scenografen Camilla Bjørnvad har skabt et flot spøgelselshus, selvom effekterne begrænser sig til et livagtigt elghoved, et bevægeligt bornholmerur og et par tordenskrald.

Men heldigvis har forestillingen også Holger Østergaard, der som den klamme bedemand bliver forestillingens festligste figur. Vi væmmes over ham, men får også lidt ondt af dette lidet attraktive datingobjekt, og ender faktisk med at holde af ham. Østergaards sleske tale og kropslige opfindsomhed vil glæde børn såvel som voksne.

Instruktøren Geir Sveaass fokuserer nok lige rigeligt på de erotiske undertoner i teksten – det unge publikum taget i betragtning, men har ellers godt styr på materialet. Han får også sympatiske præstationer ud af teaterskoleeleverne Luise Skov og Mads Reuther som nogle velvoksne rollinger, selvom man undrer sig over, hvorfor børn ikke må ha lov til at spille børn i børneforestillinger?

Jacob Madsen Kvols forsøger ihærdigt at gøre titelrollen som FAKIREN FRA BILBAO charmerende, men man har altså set den rolle spillet med større gennemslagskraft. Det går dog bedre efter pausen, hvor rollens muligheder ligeledes forøges.

En fysisk imponerende dragpræstation er også en del af denne børnepakke, der trods den forestående højtid på behagelig vis er rippet for julemænd.