SYV MINUTTER OVER MIDNAT

★★★★☆☆

Bag den danske titel gennem der sig en ret usædvanlig film med titlen "A Monster Calls", der med sin klare moralske stillingtagen til, hvordan vi mennesker skal opføre os, synes at være inspireret af J. B. Priestleys "An Inspector Calls".
Instruktøren J.A. Bayona fik alle til at hoppe i biografsædet med den spanske gyser "Børnehjemmet", og har da også Geraldine Chaplin med denne gang – omend i en meget lille rolle.

I SYV MINUTTER OVER MIDNAT blander han elementer fra gysergenren med animation, eventyr, ungdomsfilm, sygehistorie og familiedrama. Men imod alle odds får instruktøren de forskellige elementer til at spille sammen, selvom man i passager ville ønske, at han ville skrue lidt ned for følelserne.

Historien om Conor, der mobbes i skolen, og hans kræftsyge mor er i sig selv ganske bevægende, og det flot udførte monster, der kommer for at heale, får en vis myndig værdighed, når Liam Neeson lægger stemme til.
Felicity Jones ("Den usynlige kvinde") rehabiliterer sig selv efter en utilstækkelig indsats i "Inferno", mens Sigourney Weaver atter engang demonstrerer, at hjertevarme ikke er hendes force.

Hovedårsagen til at SYV MINUTTER OVER MIDNAT bliver seværdig, er den lille Lewis MacDougall, der yder en af sæsonens store barnepræstationer. Ligesom med "Børnehjemmet" kan man dog ikke lade være med at tænke, om det nødvendigvis er sundt for disse børneskuespillere at skulle optræde i så ekstreme følelsesladede situationer så ofte?

Men resultatet rører os – også uden underlægningsmusik. Og SYV MINUTTER OVER MIDNAT får faktisk fortalt sin komplekse historie ret klart, og med et smukt budskab