RONJA RØVERDATTER

★★★★★☆

Aalborg Teater får heldigvis en festlig afslutning på et broget teaterår med børneforestillingen RONJA RØVERDATTER efter Astrid Lindgreens roman. Allerede i anslaget, hvor tre af røverne myldrer rundt blandt publikum for at finde potentielle tyvkoster, får iscenesætter Kristina Kjeldsberg det unge publikum med sig.

Ena Spottag, der muligvis stadig huskes bedst for sin tv-optræden, men som fik vore hjerter til at briste som Laura i "Glasmenageriet" (Hippodromen, Folketeatret), er knuselskelig som Ronja. Niels Anders Manley matcher hende perfekt som den unge helt Birk, og man glæder sig allerede til at se disse poetiske aktører få udfordringer i mere voksne roller, som de må siges at være gamle nok til nu. Deres sang er ikke den skønsang, vi kender fra Folketeatrets musicalversion, men til gengæld på niveau med ungerne, som kvitterer med at være på fornavn med dem forestillingen igennem.

Forestillingens brushaner fremstilles lige lovlig højlydt, så man har ikke svært ved at foretrække Camilla Gjelstrup som den flotte røvermutter. Marie Knudsen Fogh er – endnu engang – ganske forrygende. Denne gang formår hun at forgylde rollen som Skaldeper, så han bliver en af forestillingens væsenligste karakterer.

Peter Audes rigeligt grovkornede oversættelse kontrasterer med Aleksandr Orlovs raffinerede scenografi, hvor det vrimler med overraskelser inklusive grådværge, rumpenisser og skovhekse. Det er ikke mindst de eventyrlige scenebilleder med fantasifulde dyr, der bevirker, at RONJA RØVERDATTER går rent ind hos de yngste.