FAR’ PÅ FÆRDE

★★★★☆☆

Comedie Teatret takker af med manér takket være Karsten Jansfort og Jeanne Boels stjernespil i Alan Ayckbourns FAR’ PÅ FÆRDE ("Relatively Speaking"). I 10 år har de sørget for gode grin over hele landet og også den afsluttende forestilling vil i Anders Lundorphs iscenesættelse få smilene frem overalt hvor den bliver vist.

Handlingen har man henlagt til København og Humlebæk anno 1965, og en række af periodens Gitte Hænning-hits sørger for den helt rette lette stemning, inden forestillingen går i gang. En klassisk forvekslingskomedie skrevet af en af genrens dygtigste håndværkere.

Paw Henriksen har overtaget rollen som forelsket ung mand efter Carsten Svendsen, der skal spille titelrollen i "Niels Klims underjordiske rejse", åbningsforestillingen på det nybyggede Vendsyssel Teater i Hjørring. Men Paw Henriksen giver rollen lune og en menneskelig oprigtighed, der klæder forestillingen. Christine Gaski agerer hans søde kæreste, der måske ikke er helt så sød endda.

Komedien løfter sig for alvor, da vi rykker til Humlebæks haveidyl, hvor Karsten Jansfort og Jeanne Boels magelige ægtepar residerer. Men snart mistænker de hinanden for utroskab, for hvem er i grunden de to unge mennesker, der pludselig dukker op i deres have? Karsten Jansfort har altid være en habil komediespiller men med tiden har hans elegante komik udviklet en kunstnerisk dimension, der også er kommet revygenren til gode og som er en gevinst i enhver sammenhæng. Her er han ubetalelig, ikke mindst da han af ren desperation mister talens brug og i stedet reduceres til en samling nervøse spasmer.

Jeanne Boel har næppe nogensinde været finere spillende end som denne forstadsfrue. En klogt disponeret og stramt eksekveret komediepræstation, der på raffineret vis indeholder et vidnesbyrd om datidens kvindelige kønsroller.
Så man kan uden overdrivelse fastslå, at Karsten Jansfort og Jeanne Boel samt de øvrige folk bag Comedie Teatret har sørget for at runde af på den helt rigtige facon.