NIELS KLIMS UNDERJORDISKE REJSE

★★★★★★

Det er ikke bare Hjørring men hele Danmark, der har fået et aldeles fortræffeligt nyt teater. Det nye Vendsyssel Teater rummer så mange muligheder og overraskelse: En imødekommende foyer, en stilfuld koncertsal, et fleksibelt black box teater samt det fortryllende store teaterrum, hvor åbningsforestillingen folder sig ud. Læg dertil en indbydende café/restaurant ("Hos Uffe") med både pandestegte fiskefilletter og lagkage, og succesen synes givet på forhånd.

Man kunne på den baggrund næsten frygte, at selve åbningsforestillingen blev et antiklimax, men sådan er det på ingen måde blevet. Tværtimod er det som om, at man med valget af Ludvig Holbergs NIELS KLIMS UNDERJORDISKE REJSE netop har fundet den helt rigtige forestilling at åbne netop dette teater med.

Det er som om, at Peter Schrøder i denne iscenesættelse trækker på alle sine erfaringer som teatermand, og NIELS KLIMS UNDERJORDISKE REJSE ligefrem bobler af scenisk fantasi fra start til slut. De fortryllende kostumer bidrager ikke ubetydeligt til det magiske univers, og i forestillingens centrum funkler Carsten Svendsen, som kun han kan. Han er på scenen næsten hele tiden, og hans skildring af Niels Klims udvikling er i starten morsom, siden rystende og til slut vemodig og decideret smuk.

Asger Reher og Susanne Heinrich er i bogstaveligste forstand abeskønne som nogle af de sære skabninger, som Niels Klim møder på sin vej. Men de får også lejlighed til at vise mere alvorlige sider af talentet som henholdsvis general Tomopolokolo og Niels Klims gamle elskelige mor.

NIELS KLIMS UNDERJORDISKE REJSE afspejler på raffineret vis det moralske forfald, vi kender fra vor tid, men er samtidig tro mod sit forlæg. Og mod sit publikum. Det lover godr for fremtiden.