SARAH

★★★★★★

Ghita Nørby yder en sand kraftpræstation som SARAH (med efternavnet Bernhardt), en af den europæiske teaterkunsts største skuespillerinder, der faktisk gæstespillede på Folketeatret i 1902, og som fik opkaldte en dansk kage efter sig. Man har dog svært ved at forestille sig, at denne SARAH skulle have været en større skuespillerinde end vor egen Ghita, der med genoptagelsen af denne rolle kan fejre det fornemme 60 års skuespillerjubilæum.

I Danmark opnåede Bodil Kjer i midten af 80erne en Jeppe-pris for sin formidable indsats som SARAH (dengang hed stykket "Memoir") overfor Ebbe Rode, og også Berthe Quistgaard havde en personlig succes i samme tekst overfor Erik Mørk under titlen "Sarah! – og hummerens skrig".

I denne opsætning er Preben Kristensen en forbilledlig partner for Ghita Nørby som Sarahs tro tjener, "en lille uheldig mand". Begge synes at være blevet endnu bedre end sidst. Direktøren på Folketeatret Kasper Wilton har da også trimmet forestillingen klædeligt, og samtidig er der faldet mere ro over opsætningen.

Ghita Nørby finder samtidig en særlig dybde i titelrollen, og har aldrig virket mere frygtløs og trodsig, end når hun som SARAH med dyb stemme og mørke afklarede øjne ser døden lige i øjnene. Da indser vi atter, hvad vi i grunden altid har vist: At Ghitas kunst vil overleve os alle.