THE HANDMAIDEN

★★★★★☆

Der er passager i THE HANDMAIDEN ("Agassi"), hvor filmen kommer uhyggelig tæt på 70ernes sengekantslir og datidens såkaldte "pikante" film. Men hvis man kan leve med at se erotik skildret på denne lidt lumre og temmelig sexistiske måde, så venter der en storladen oplevelse i biografen.

Koreanske Park Chan-wook ("Oldboy") er nemlig æstetiker af guds nåde, og rent visuelt fremstår THE HANDMAIDEN som et overflødighedshorn af lækkerier. I formfuldendte billeder kæles der for detaljer i tidsbilledet, og de overdådige kostumer er på delikat vis farvemæssigt afstemt med de udsøgte dekorationer.

Det sindigt konstuerede manuskript, der med skiftende synsvinkler står i gæld til Akira Kurosawas "Dæmonernes port" ("Rashomon"), tilfører det episodiske historiske drama om en stakkels misbrugt kammerpige nye facetter for hvert kapitel. Det kan forekomme bizart, da filmen netop kan ses som en metafor for japanernes overgreb på koreanerne under den japanske okkupation af instruktørens hjemland i 30erne.

Der både spilles og overspilles, så det er en lyst, og man har fra tid til anden Park Chan-wook mistænkt for at besætte sine roller ud fra rent visuelle motiver. Men historien fænger og den hypnotiske billedstrøm gør, at vi aldrig får lyst til at forlade salen. Ja, faktisk spørger man sig selv undervejs, om dette ikke er Park Chan-wooks flotteste film?