EYE CANDY &

SHE’S A GOOD BOY

★★★★☆☆

EYE CANDY *****
SHE’S A GOOD BOY ***

IPAF (International Performance Art Festival) er en årlig tilbagevendende begivenhed, der tjener som et tiltrængt alternativ til de stadig mere ensartede og strømlinede teatertilbud.
Festivalen, der blev etableret i 2008 af Gritt Uldall-Jessen og Jørgen Callesen, byder på et mix af clubperformance, tekstbaseret scenekunst, dans, stedsspecifik kunst og live art af internationale queer-relaterede scenekunstnere.

Et af festivalens utvivlsomme højdepunkter blev Sildenafil Fairys ungarnske performance EYE CANDY.

En produktion, hvori to nøgne mænd (kun iført gennemsigtige plastikposer med slik) møder hinanden på det lige så nøgne gulv. Deres ansigter er som tatoveret med diverse delikatesser fra en god Haribo-blanding, og som store smukke fugle iagtager de hinanden til tonerne af klassisk musik. Den ene byder nu den anden et stykke slik, men ender med at tage det selv i munden, hvorfra den anden henter det og fortærer det.

Snart begynder de at spise hinandens ansigtsudsmykning og lidenskaben udvikler sig til en passioneret dyrisk dans, hvor de med forbløffende kropslig elegance og en ikke ubetydelig humor bestiger hinandens kroppe på jagt efter (eye-)candy.

Men pludselig forlader den ene scenegulvet, der nu flyder med mere eller mindre gennemgnaskede slikrester, og går ud. Da forsvinder musikken og den anden står alene tilbage med resterne, inden også han begiver sig udenfor.

EYE CANDY er en underfundig og på een gang poetisk og vittig performance, men samtidig en relevant besk kommentar til den lidenskab, der kun baserer sig på ydre attraktion. Danserne Csaba Molnár and Márcio Canabarro imponerer med deres hypnotiske kropslighed.

Mere problematisk men bestemt ikke uinteressant forekom SHE’S A GOOD BOY af Eugen Jebeleanu with Florin Caracala. Vi møder en ung mand, der spiller fodbold ligesom andre drenge, men som allerede i barndommen tænker på sig selv som en pige. Han omtaler sig selv om en pige, går i kjole og synger til bryllupper og på bar.

Men livet som trans er ikke let i Rumænien, selvom man fra diverse billedprojektioner på såvel Florin Caracalas afklædte overkrop som på de hvide væge erfarer en vis omsorg og bekymring for denne kvinde fanget i en mandekrop. "Måske når Rumænien kommer i EU vil det blive lettere for hende at finde en ligestillet", lyder det håbefuldt fra en af landsbyens beboere. Vi får se…

Genfortællingen af eventyret om "Den lille havfrue" bliver i al fald et smerteligt vidnesbyrd om det selvhad, som også denne trans bærer rundt på. For selv da havfruen får ben af gå på, bliver hvert skridt en pine, som blev der stukket knive op igennem fødderne på hende.

Denne kompleksitet ser vi illustreret på scenen, da Florin Caracala kun iført højhælede kvindesko og boksehandsker går løs på en boksepude, som der vel at mærke også er behov for at kramme.

Dramaturgisk kunne SHE’S A GOOD BOY sagtens og med fordel være strammet op, men den svære menneskelige rejse gør alligevel indtryk på os.

Festivalen finder sted i kødbyens Warehouse9 i perioden 26. – 30. april.