MED KROP OG SJÆL

★★★★★★

Engang imellem kommer der heldigvis stadig fremmedsprogede film op i danske biografer af ukendte instruktører, der ikke desto mindre formår at få os til at tabe underkæben af bare benovelse. Guldløvevinden fra Berlin, Ildikó Enyedis ungarnske MED KROP OG SJÆL (TESTRÖL ÉS LÉLEKRÖL) er en sådan film.

Et rystende, originalt og udfordrende værk, som det ikke nødvendigvis er nemt at holde af, men som ikke desto mindre fremstår som dristig filmkunst af den allerfineste slags.

Vi befinder os på et slagteri i Budapest, hvor en ny pige, Mária, er blevet ansat til at kontrollere kødets kvalitet. Hendes let autistiske fremfærd gør hende hurtig upopulær, men den eenarmede Endre er alligevel fascineret af hende.

Et tyveri på slagteriet fører til en mentalundersøgelse af slagteriets medarbejdere, hvilket afslører et usædvanligt drømmefællesskab mellem Endre og Mária. Et drømmefællesskab, der bringer dem tættere på hinanden. Men med et muligt parforhold følger også risikoen for, at drømmene fortoner sig.

Drømmebillederne veksler med virkelighedens triste realiteter i Ildikó Enyedis forunderlige univers og et formmæssigt modigt manuskript parret med et nysgerrigt kameraarbejde gør tilsammen underværker.

Ildikó Enyedis film er proppet med visuelle detaljer, der hele tiden udvider historien, og vi erfarer, hvorledes politikorruptionen stadig florerer i den ungarske hovedstad, men får også et varsel om Márias erotisk funderede selvdestruktion, da hun hænger sine trusser til tørre med en kulørt klemme i skridtet.

Géza Morcsányi som Endre og Alexandra Borbély som Mária er begge mesterlige, hvadenten de agerer hinandens med- eller modspiller. I det hele taget funkler MED KROP OG SJÆL af fremragende moderne filmskuespil.

Jo, MED KROP OG SJÆL hører så afgjort blandt årets stærkeste filmudspil, og er da også valgt som Ungarns officielle kandidat til Oscar-uddellingen i 2018.