MERIAN

★★★★☆☆

Verdens mindste teaters store scene ligger på Østerbrogade. Her byder man atter på et usædvanligt portræt af en bemærkelsesværdig kvinder fra verdenshistorien

Maria Sibylla Merian var en banebrydende billedkunstner og botaniker fra 1600-tallet. Hendes forskning omfattede sommerfugle og andre smådyr, og bragte hende blandt andet på en farefuld ekspedition til Afrika.

Mira Noltenius gestalter denne banebrydende videnskabskvinde med en klar og næsten overtydelig diktion samt en stilfærdig poesi, der indrager os i hendes verden.

Siddende ved at skivebord fyldt med små æsker og miniature-beholdere fortæller hun om sin tidlige interesse for de små dyr, om det mislykkede ægteskab samt livet i både Tyskland og Holland.

Scenografen Søren Brink får på næsten ingen plads skabt en fascinerende fysisk ramme for historien. Den sorte bagvæg er prydet med et væld af farvestrålende sommerfugle og på en lille skærm får vi dokumentarisk materiale, der understøtter historien såvel som små fine tegnefilm af Sara Koppel, der illustrerer Merians iagtagelser.

Ulla Koppels manuskript rummer en stor detaljerigdom, hvilket gør materialet levende, og bortset fra et lille teselskab, hvor Noltenius tilsyneladende ikke vidste, om hun skulle se på sin gæst, violinisten Anne Marie Hjort Christiansen eller på os, så har hun instrueret forestillingen med en udsøgt sans for det eventyrlige i tilværelsen. Og det kan vi ikke få for meget af.