THE VAMPIRE REVOLUTION

★★☆☆☆☆

Christian Lollike er en teatermand, der tør satse. Det synes at være en forudsætning for de store kunstneriske sejre, som han har oplevet i de senere år, men det sker også med risiko for fiasko, som med åbningsforestillingen i S/Hs nye lokaler i kødbyen. Helt så galt går det trods alt ikke denne gang, men THE VAMPIRE REVOLUTION er unægtelig en skuffelse.

Det siges, at der aldrig bliver revolution i Danmark, og man kan i al fald slå fast, at det sker ikke med THE VAMPIRE REVOLUTION. For vi er revnende ligeglad med, hvad der bliver sagt. Christian Lollike har nok overvurdet de medvirkendes evner som skuespillere, men hans ord skuffer også. Denne gang virker symbolikken overtydelig.

Scenografen Marie Rosendahl Chemnitz har klædt de 6 dansere på i dunkelt tøj, men har i sin scenografi ikke i tilstrækkelig grad taget højde for at en stor metalbjælke midt i lokalet, der skygger for de medvirkende på skift.

Koreografien som Tim Matiakis har skabt i samarbejde med Lollike har tydeligvis lånt inspiration fra diverse vampyrfilm, og selvom vi mærker anfald af desperation i de alt for få markante danseindsalg, så engageres vi aldrig. Man kunne med held have kælet mere for lyssætningen, så forestillingen i det mest havde en vis æstetisk kvalitet.

Bedste indfald er scenen, hvor en kvinde taler til os om alverdens samfundsproblemer, mens hun klæder sig af og snor sig som en anden sexkilling. Her udstiller Lollike og co. de vilkår, der er i dag for at trænge igennem med et budskab. Problemer er bare, at selv når vi får ordene serveret på den måde, fænger det ikke, og så ryger selve pointen med scenen.

Hele vampyrideen bliver først en fysisk realitet i anden halvdel, hvor en stakkels danser ikke blot får munden fyldt med blod, men overhældes med den røde væske til hele ansigtet er dækket. Et kvalmegivende billede, der ikke bliver fulgt op på.

I stedet skal vi – for gud ved hvilken gang i denne sæson? – donerer en genstand til en af forestillingens aktører: En form for bytteleg, hvor ingen er garanteret, at de får noget igen. Det forbliver grundfølelsen for denne time i teater S/H.

Hvor er det synd for de stakkels dansere, der skal på turné til både Aarhus Teater og Det Kongelige Teater med dette temmelig mislykkede projekt. Ufatteligt, at det er de samme folk, der stod bag Reumert-vinderen "I føling", som er ansvarlige for THE VAMPIRE REVOLUTION.