WONDER WHEEL

★★★★★☆

Woody Allen er tilbage i topform med WONDER WHEEL, hans måske mest komplekse film siden "Bullets over Broadway".

Allerede fra åbningsbilledet etableres et uhyre præcist tidsbillede, som Woody Allen uden besvær fastholder og som ikke blot tjener som nostalgisk kulisse men også som dramatisk kontrast. Forlystelsesparken Coney Island var en drømmefabrik i Woody Allens barndom. og filmens hovedperson bor da også lige under det giganske WONDER WHEEL.

En uovertruffen Kate Winslet er Ginny, der drømte om at blive skuespiller, men som nu er fanget i et ægteskab med den brovtne Humpty sammen med sin pyroman af en søn. Tingerne spidser til, da Humpty smukke datter dukker op, men Ginny søger trøst hos den flotte livsredder (nydeligt spillet af Justin Timberlake). Det gør Humptys datter uheldigvis også.

Juno Temple får endelig et gennembrud som den uimodståelige datter, og Jim Belushi bekræfter indtrykket fra "Sollers Point", at han er ved at udvikle sig til en glimrende karakterskuespiller.

Men det er Kate Winslet, der skaber en figur, der står i gæld til diverse fatale kvinder i sort-hvide Bette Davis og Joan Crawford-film, men som egentlig synes allermest beslægtet med Blanche Dubois, Tennessee Williams’ helgeninde, udødelig gjort af Vivien Leigh i "Omstigning i paradis". En stadig mere skrøbelig kvinde, der har brug for at forstille sig for at overleve, men også en livsfarlig drømmerske, der også rummer til tider kyniske træk.

Den tre-dobbelte Oscar-vinder VIttorio Storaro formår atter at lade sine betagende billeder være fortællende, og mod slutningen giver han os ligefrem nøglen til Kate Winslets karakter ved blot at ændre belysningen i billedet. Den aldrende mester kan stadig sit kram.

WONDER WHEEL kan ses som et personligt forsvar for en mand, der først forelsker sig i en kvinde og derefter i hendes steddatter. Men den er heldigvis også andet og mere end det.

Derfor kan man med god grund sige:

Velkommen tilbage, Woody Allen.