ORFEUS OG EURYDIKE

★★★☆☆☆

Meridiano Teatret, Nordic Opera, Den Fynske Opera og Uppercut Danseteater er gået sammen om et ambitiøst projekt, hvor de præsenterer Glucks opera ”Orfeus og Eurydike – i ord, dans og musik.

Fortællingen om ORFEUS OG EURYDIKE har rødder helt tilbage til den græske mytologi, selvom operaen først så dagens lys i 1762. Mange kender sikkert også film som Jean Cocteaus æstetisk sublime "Orphée" ("Kærlighedens mysterium") samt Marcel Camus’ farverige "Orfeu Negro" ("Sort karneval"), som vandt en Oscar.

Der skal dog godt med luft under vingerne, hvis man skal ha’ den historie gjort levende i dag. Det finder vi i Giacomo Ravicchios opsætning hverken hos fortælleren eller hos den tilsyneladende højgravide kærlighedsgud, der i et uklædeligt Brunhilde-kostume aldrig rigtig letter. Flotte billedformationer er ikke nok.

Karaktererne synges og danses af to forskellige individer uanset køn og alder. Der gøres kønt, men det er alligevel danserne (Mark Philip og Noora Hannula), der primært fanger og fascinerer. Man kunne have ønsket, at deres koreografi udfordrede dem endnu mere end tilfældet er, men vi kan i al fald lide, hvad vi får fra den kant.