KLODS HANS

★★★☆☆☆

Operaen indbyder til KLODS HANS gratis børneopera baseret på H. C. Andersens elskede eventyr af samme navn. Et umiddelbart prisværdigt initiativ, der dog blegner lidt, da det viser sig, at hovedparten af publikum henvises til at sidde på de hårde sidetrapper kun få meter fra en tom Opera-sal.

Selve forestillingen tager dog kun ca. en halv time, men for mange gamle og ældre mennesker er det uacceptable forhold, og Det Kongelige Teater forventer vel ikke, at de småbørn, som forestillingen primært henvender sig til, selv skal finde ud til Operaen?

Nuvel, Klods Hans er pudsig bagatel, der ikke giver nogen indsigt i opera, men snarere bruger denne særlige form for sang som lydeffekter, der grænser til vandalisme. Vi får kun brudstykker af divese operaklassikere – fremført med en vis charme af Signe Sneh Schreiber (i rollen som giftemoden prinsesse med hang til kedsomhed) og Mads Bagge Lange som alle de øvrige medvirkende inkl. KLODS HANS.

Det moderne islæt giver sig udslag i, at diverse friere skal til audition hos prinsessen for at komme i betragtning. Det hele ender i et overdådigt mudderbad, der må være ethvert spædbarns våde drøm.

Musikalsk er udbyttet unægteligt begrænset på trods af kyndigt klaverarbejde af Leif Greibe, og sangligt slippper kun Signe Sneh Schreiber fra opgaven med æren i behold.

Lad os håbe, at iscenesætteren Kasper Sejersen får mere gunstige forhold andre steder til at præsentere sin forestilling (et gæstespil af Pin-Upera). Her virker det i al fald som endnu et af Det Kongelige Teaters tiltag for at pumpe besøgstallet op uden hensyntagen til kunsten og publikum.

Ved at præsentere forestillingen i en af teatrets mange sale kunne Det Kongelige Teater tilmed tillade sig at opkræve en beskeden billetpris og det burde jo også være i teatrets interesse?