DET SKIDE SHOW

★★☆☆☆☆

Titlen er glimrende. For man tænker flere gange undervejs "hvornår er det skide show slut"? Ambitionsniveauet fejler heller ikke noget – bortset fra en grotesk overvurdering af talenternes holdbarhed.

Rasmus Bruun og Frederik Cilius har ellers hittet i P1 med "Den Korte Radioavis", hvor især Frederik Cilius som den imposante meningsmaskine Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm har fået mange fans.

I DET SKIDE SHOW følger man dem under prøverne til John Steinbecks "Mus og mænd"; som i starten af 60erne blev Dirch Passers sceniske Waterloo. Hverken Rasmus Bruun og Frederik Cilius tåler sammenligning med Dirch Passer, for at dømme efter dette sceneshow, så kan de kun spille een ting: Rasmus Bruun og Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholm.

Scenografien rummer både høstak og lade, og duoen har tre hjælpere på scenen, hvoraf kun Alexander Clement formår at nå ud over de karrikaturer, han skal formidle.

Showet fungerer bedst, når teksten fremstår mest fokuseret som f.eks. i nytårstalen – omend også det er endnu et indforstået element fra radiouniverset. Her tager Kirsten Birgit Schiøtz Kretz Hørsholms sig nogle højråbende ytringsfriheder, der dog mest har karakter af grove fornemmelser mod alt og alle.

Den slags begejstrer åbenbart stadig det publikum, der bildte sig ind, at Muhammed-tegningerne var et vigtigt slag for ytringsfrihed og ikke blot en overflødig provokation.

Hvad Rasmus Bruuns sceniske funktion i grunden er (udover at give stikord til sin makker), får iscenesætter Karen Lundsby aldrig gjort rede for, og der mærker man virkelig vanskeligheden ved at gå fra eet medie til et andet.

Et satsning som denne kræver sin mand – i dette tilfælde mænd, og som sådan sejrer Rasmus Bruun og Frederik Cilius til dels på manuskriptplan. Deres kunstneriske vægt som performere på en scene er dog end ikke i musestørrelse, men nærmest som insekter i denne sammenhæng. To amatører, der poserer som professionelle, og det gør DET SKIDE SHOW til det nye års mest over-hypede kulturskuffelse.