DANSKE TV-SERIER 2018

★★★★☆☆

Efter en lidt kedelig sæsonstart er der nu for alvor kommet gang i BADEHOTELET. Roselinde Mynster kan stadig ikke tale jysk, men der er der mange andre, der heller ikke kan i denne serie. Der er dog nok at glæde sig over allerede, så vi hænger på endnu engang.

Søren Sætter-Lassen fremstår som klassens nye elev og hæver spilleniveauet til højder, som kun Bodil Jørgensen har nået. Vi glæder os over, at manuskriptforfatterne i højere grad er begyndt at interessere sig for køkkenpersonalets udvikling, og at Simon Stenspiel er tilbage i folden. Det skader heller ikke, at romancen mellem Mads Willes skabsbøsse og Simon Le Dous’ filmmand har mulighed for at blomstre igen. Den lyse stemning, der hviler over serien koblet med nogle pragtfulde kostumer har også i år sikret høje seertal. Skulle sæsonafslutningen blive det sidste afsnit i serien, så er det i al fald en værdig afrunding.

TV2s nye krimiserie GREYZONE kan bryste sig af Birgitte Hjort Sørensen i hovedrollen. Sørensen har allerede fået maksimalt ud af gennembrudsserien "Borgen" – ikke mindst på teaterfronten – så dejligt, at hun også får sin egen serie nu. Desværre forekommer denne spændingsserie lidt for klichétung – i al fald i de første to afsnit, hvilket kan skade seertallene senere hen. Selvom Birgitte Hjort Sørensen også yder en bemærkelsesværdig indsats her, så fængede flere karakterer i den beslægtede BROEN – selv i denne sæson, der virkede for rodet i forhold til den forrige.

Så synes der at være mere at komme efter i LIBERTY, der efter første afsnit i al fald fik etableret en række af bogens hovedkonflikter. Den svenske drukmås virker desværre for karrikeret, men især Sofie Gråbøl formår at holde sammen på serien, og selvom hendes karakter er sygeplejerske, fremstår hun bestemt ikke fejlfri. Har man set TV-udgaven af den succesfulde teateropsætning, savner man dog Esben Smeds nøgne ansigt, der formåede at fange den unge mands søgen og konfliker på en umiddelbart medrivende facon.