CPH: DOX 2018

★★★★★☆

cphculture.dk anbefaler:

FACES, PLACES ******
Agnès Varda og rapperen JR har formet en filmisk alliance og resultatet er blevet den uimodståelige og dybt livsbekræftende FACES, PLACES, der indbragte Agnés Varda en uhyre velfortjent Oscar-nominering i kølvandet på den æres-Oscar, som hun blev tildelt for en enestående karriere med mesterværker som "Cléo fra 5 til 7" og "Vagabond" ("Sans toit ni loi"). Agnès Varda har også igennem flere af sine dokumentarfilm bidraget til at holde sin afdøde mand Jacques "Pigen med Paraplyerne" Demys værker levende, og netop deres fælles glæde i mødet med helt almindelige mennesker og en stor kærlighed til konkrete steder gennemstrømmer FACES, PLACES.

A YEAR OF HOPE *****
En hjerteskærende dansk dokumentarfilm om misbrugte gadebørn i Manilla. En film, der unægtelig stiller lignende danske problemer i relief og som viser, at der selv i den mest frysende ensomhed kan fødes håb. Vi følger drengene Pablo og Jason fra deres ankomst til børnehjemmet og et år frem. Et år med både stor personlig omvæltning og udvikling for begge drenge, men desværre også et år med skuffelser og nederlag. A YEAR OF HOPE skaber dog respekt for de ofte meget utraditionelle pædagogiske metoder, der tager i brug, men som i disse sammenhænge virker – i al fald et langt stykke hen af vejen.

THE DISTANT BARKING OF DOGS *****
I en lille landsby nær brændpunktet mellem Ukraine og Rusland bor drengen Oleg med sin bedstemor. Moderen fik et hjertetilfælde i forbindelse et tidligere angreb og ligger nu begravet i de trøstesløse omgivelser. Bedstemors hjerte og generelle fysik er heller ikke i top, og selvom man er en lille dreng, kan man godt bekymre sig om fremtiden.

RYUICHI SAKAMOTO: CODA ****
Den japanske filmkomponist Ryuichi Sakamoto hører blandt verdens fineste. Musikken til "Merry Christmas, Mr. Lawrence", "Den sidste kejser" og ikke mindst "Under himlens dække" ("The Sheltering Sky") har for længst sikre ham en plads i filmhistorien og i de senere år har han bidraget til soundtrackene på såvel "The Revenant" som "Call Me By Your Name". RYUICHI SAKAMOTO: CODA tegner et sanseligt portræt af den kræftsyge mester gennem hans arbejde.

LOST WARRIOR ****
En ekstremist fortryder. Det er ikke så let at skifte mening, hvis man har været ekstremist. Specialt ikke hvis du har deltaget i en såkaldt hellig krig i udlandet, og forsøger at komme tilbage til England, hvor moderen til ens nyfødte søn bor. Det er det tilsyneladende uløselige dilemma i LOST WARRIOR. Der er andre, der ansøger om indrejsetilladelse, som man ganske givet vil have større umiddelbart sympati for, men LOST WARRIOR formår alligevel at få os til at forstå og få medlidenhed med et menneske, vi ikke holder af, og det er noget af det sværeste.

LOVESEX ***
Unge taler om sex. Vi hører både om sex mellem mænd og kvinder, mellem to kvinder og mellem to mænd – samt med sig selv. Et udmærket signalement af den seksuelle moral og livsstil lige nu, men også et lidt tyndt grundlag for en hel film. For det er til dels selvfølgeligheder, vi her præsenteres for, hvor sympatiske og naturlige de medvirkende end synes.

DE FRELSTE ****
Filmen DE FRELSTE får unægteligt tankerne til at kredse om musicalen "The Book of Mormon". For også her handler det om kultursammenstød af den mest groteske art – i dette tilfælde den kristne missionær Niels, der sammen med sin hustru skal omvende afrikanere i Nigeria. Uddrag fra millionærens dagbøger sammenstilles bl.a. med vor tids kristne i Nigeria og om en mission, der nok vandt udbredelse men som alligevel slog fejl. Fordi den ikke forstod at formidle den essentielle i kristendommen, nemlig næstekærligheden.

THE PARIS OPERA *****
Pariseroperaen indtager en særstatus blandt Europas kulturelle fikspunkter, og vi får da heldigvis også både sang og dans i forbindelse med dette kig bag kulisserne. Men frem for alt er filmen et studie i et mikrokosmos, hvis værdi kun er blevet forstærket med tiden. Men i kraft af de talrige terror-angreb i Frankrig og i særdeleshed i Paris, er arbejdet på denne arbejdsplads nu forbundet med en reel risiko.