RIGOLETTO

★★★★☆☆

Hvad man ikke formåede på Operaen i København, magter man heldigvis på Malmø Opera: Nemlig at skabe en flot moderne udgave af Giuseppe Verdis RIGOLETTO.

Det aldrende wunderkind Kasper Holten, der p.t. også er aktuel med "En lille bog om opera", har iscenesat med sans for det store drama og i scenografen Maja Ravn fået den ideelle allierede.

Den lysfunklende lagkagescenografi leder umiddelbart tankerne hen på Oscar-vinderen "Den store Ziegfeld" fra filmmusicalens storhedstid i 30erne. Men så snart scenen drejer, åbenbares en hel anden og mere skummel verden, der i højere grad emmer af vor tid.

Det er netop balancen mellem det klassiske og det moderne, der lykkedes så fint i Kasper Holtens stilsikre iscenesættelse, der især efter pausen samler sig og får det fornødne format.

Sangligt bliver han og vi forkælet på stort set alle poster denne aften. Frederik Zetterstrøm fremstår som en magtfuld men også rørende RIGOLETTO og Maria Chabobounia låner både stemmens glød og dramatiske udtryk til rollen datteren Gilda. Rame Lahaj giver os en fyrig og farlige Hertuge med smæld i stemmen, mens Igor Bakans Greve rummer både saft og kraft.

Som altid fungerer operakoret i Malmø optimalt – perfekt afstemt til det velspillende orkester under ledelse af Karen Kamensek.

RIGOLETTO hører hverken til Holtens mest originale eller dybsindige opsætninger. Men den er imponerende, underholdende – og med Holtens klare blik for grotesk social ulighed bliver den tilmed relevant.

(Michael Søby)