BALLET DE LUXE

★★★★★☆

Enkle scenografiske løsninger eller ej, Den Kongelige Ballet levede op til sit internationale ry denne aften. Under overskriften BALLET DE LUXE fik vi i første afdeling tre Bournonville-højdepunkter: Reelen fra "Sylfiden" anført af talentfulde Andreas Kaas, Pas de Deux’en fra 1. akt af "Kermessen i Brügge" danset Alexander Bozinoff og den betagende Ida Praetorius og til slut Pas de Sept fra "Et Folkesagn". Alle iscenesat med kærlighed til stoffet og til danserne af Anne Marie Vessel Schlüter.

Efter første pause blev vi forkælet af med den mest lysende af alle "Juveler", nemlig George Ballanchines "Rubiner" med berusende musik af Igor Stavinsky temperamentsfuldt formidlet af dirigenten Garrett Keast og Det Kongelige Kapel. Isdronningen J’aime Crandall viste atter sin tekniske virtuositet overfor en træfsikker Jonathan Chmelensky.

Men det var og blev i (gen)synet af Harald Landers mesterværk "Etudes", at forestillingen kulminerede efter sidste pause. Holly Jean Dorger klarede rollen som Ballerinaen mere end nydeligt, men det var i mødet med Det Kongelige Ballets klarest lysende stjerner lige nu, Jón Axel Fransson og Andreas Kaas, at vi så dans i verdensklasse.

Jón Axel Fransson, der netop har opnået en Reumert-nominering for en eminent indsats i "Farlige forbindelser", udstrålede flot sikker maskulinitet, mens Andreas Kaas, som for få dage siden blev udnævnt som solodanser i forbindelse med "Spar Dame" var et under af poetisk elegance. Thomas Lunds sofistikerede iscenesættelse ville givet have glædet Harald Lander. og blev den smukkest tænkelige afslutning på en dejlig balletaften i Københavns hjerte: Det Kongelige Teaters Gamle Scene.

(Michael Søby)