CIRKUSREVYEN 2018

★★★★★☆

Så er det atter blevet tid til den årlige Cirkusrevy i teltet på Dyrehavsbakken. Igen står Lisbet Dahl for iscenesættelsen og det betyder i år en ganske munter 1. akt og en sublim 2. akt. Som skuespiller er det især som vor dovne statsminister, at hun hitter, i nummeret "Næsten", der er velsignet med en åndrig tekst af Carl-Erik Sørensen.

Amalie Dollerup får sig en fin revydebut – først som pseudo-sexet minister og siden som forkælet teenager. Hendes deltagelse giver desuden holdet et strejf af ungdom, som er klædeligt.

Niels Ellegaard og Henrik Lykkegaard finpudser i år deres samarbejde yderligere. Både som kæmpe-babyer i "Så ka’ de lære det" af Vase & Fuglsang, og som verdens mest udskældte statsledere i Carl-Erik Sørensens "To, der styrer".

Men også individuelt får de lov til at stråle i forbilledlige maskeringer: Niels Ellegaard tegner et portræt af Peter Aalbæk med både vid og bid, og Henrik Lykkegaard viser sin store komiske spændvide som violinernes konge, Ruslands præsident og Israels bizarre Grand Prix-vinder. Og så har han tilmed selv skrevet teksterne.

De otte prægtige dansere tager sig fordelagtigt ud i Niels Sechers gennemførte samurai-scenografi og får god mulighed for at vise deres kunnen i René Vinters krævende koreografi til toner af Peter Düring i "Lyden bag lukkede øjne".

Kapelmester James Price må igen i år finde sig i at blive overfuset af Lisbet Dahls tra-la-la-lu-sanger, som ellers godt kunne bruge en længere pause. Men Price har naturligvis glimrende styr på musikken – især i en storslået og meget kærlig dansktop-hyldest, der vælter salen. Forstil dig Henrik Lykkegaard som Hilda Heick (!), Lisbet Dahl som Birthe Kjær, Niels Ellegaard som Johnny Reimar, Amalie Dollerup som Ulla-Pia og – måske allersjovest – Ulf Pilgaard som elefantsangeren Henning Vilén!

Ulf Pilgaard har sædvanen tro også et stort glansnummer i hvert akt. Han er vildt morsom i rollen som cannabis-olding i "Fede tider" med spælsk tekst af Vase & Fuglsang, men det er som bekymret rigmand i Carl-Erik Sørensens samvittighedsfulde "Noget der ligner", at han for alvor viser sin mesterlige nuanceringskunst.

Cirkusrevyen 2018 er således endnu en kvalitetsårgang, som revydirektør Torben Træsko Pedersen har grund til at være stolt af.

(Michael Søby)