BYEN

★★★★☆☆

Københavnerne havde allerede mulighed for at stifte bekendtskab med Martin Crimps stykke BYEN for nogle år siden, hvor det blev præsenteret på originalsproget i Barry McKennas fine iscenesætte på Bådteatret og med Sue Hansen-Styles, Andrew Jeffers og Vanessa Poole som en formidabel skuespillertrio.

Nu får Teater V besøg af Odense Teater, der serverer en dansksproget version for publikum i Valby. På trods af mange kvaliteter i Peter Dupont Weiss’ intelligente iscenesættelse, så undgår den dansksprogede version ikke at kede lidt i sommervarmen.

Martin Crimp hører ellers til en af tidens mest spændende britiske dramatikere, og da "The City" allerede har bekræftet Crimps internationale ry på originalsproget, fristes man til at tro, at det må være iscenesættelsen, der simpelthen er for pæn.

Vi hører Chris har mistet sit job og hans kone Clara gledet mere ind i sin egen verden, der bl.a. omfatter forfatteren Mohammed og den søvnløse sygeplejerske, Jenny. Vi oplever fragmenter i deres samliv, og bliver stadig mere urolige på deres og egne vegne, for afspejler deres rådvildhed og underliggende tristesse i virkelighed den almene depression og aggressivitet, som præger livet i dag?

Claes Bang og Natalie Vallespir Sand formidler tekstens dobbeltydigheder til os, så vores fascination af dette ægtepar aldrig helt fortaber sig. Der er med andre ord en del at beundre i denne version, omend kun i begrænset omgang.