DET ANDET STED

★★★★☆☆

Redigeret af Nanna C. Rohweder

Udgivere:

Københavns Musikteater/KMT, Statens Kunstfond og Musikdramatisk Udvalg

(Foto: "Syng for fremtiden, Ingeborg" blev en af Københavns Musik Teaters største kunstneriske successer med Xenia Lach-Nielsen i titelrollen.)

DET ANDET STED kunne snildt være titlen på en guidebog til et hemmeligt sted under fremmede himmelstrøg. Men faktisk er det titlen på en lille oplysende udgivelse om et musikteater, der har skiftet navn med årene.

Teatret åbnede i Kronprinsensgade i 1995 under navnet Den Anden Operaog som en del af Europæiske Kulturby 96 med Jesper Lützhøft som kunstnerisk leder. Senereændrede teatret navn til Plex, da Sanne Bjerg blev leder i 2005 og i 2008 skiftede teatret navn til Københavns Musikteater/KMT med Mikala Bjarnov Lage og Allan Klie som kunstneriske ledere etenkelt år. Derefter ledte Allan Klie teatret frem til dets lukning 30. juni 2018. Med andre ord et teater med mange facetter og forandringer.

Den bærende idé med udgivelsen DET ANDET STED er ikke at udfærdige en nekrolog over teatret, men snarere ”at snitte en stafet”, som det fængende slås fast i introen. Udgivelsen der kan minde om et lækkert kulturmagasin er kronologisk anlagt med beretninger fra fem kunstneriske ledere.

De deler deres respektive historier om den daglige gang og meninger om produktioner. Derudover er en række mennesker, der har haft tilknytning til teatret blevet interviewet, hvilket giver mere klangbund. Den røde tråd i udgivelsen er en samstemmende enighed om, at teatret med de skiftende navne har været et sted, hvor eksperimenterende scenekunst og musikteater fik en fælles legeplads.

Dette indtryk skinner tydeligt igennem, når man læser interviewene med de kunstneriske ledere. Jesper Lützhøft kommer eksempelvis ind på den skaberglæde, der dominerede de første år, hvor der blevet prøvet kræfter med opera, kammermusik og rytmisk musik. Som det flot og symbolsk lyder et sted, så blev stuk blandet med høje paneler.

Tidens samfundstendenser blev også inddraget i forestillinger. Således blev ironi og selviscenesættelse i form af reality-tv et gennemgående element i 00’erne. Til forskel fra andre teatre, så var de ikke bange for at blande det elitære med mainstream. Netop denne sammenblanding mellem kunstarter giver bedst mening for hende, udtaler den kunstneriske leder Sanne Bjerg.

Kendetegnende for den fine udgivelse er den sobre historiske afdækning og det flotte layout. Undervejs bliver der desuden stillet skarpt på en håndfuld forestillinger som ”SoapOpera”, ”Den Sidste Virtuos”, ”Seven Tales of Misery”, ”Go to Gate” og ”Jeg er Drømmenes Labyrint”.

Når man læser om forestillingerne, bliver man bekræftet i, at visionen om at skabe en kreativ legeplads er lykkedes til fulde. Forestillingerne spænder nemlig lige fra en gotisk gyser til elektroakustisk interaktiv performanceinstallation.
Udgivelsen dvæler ikke kun ved laurbærerne, men også tidslerne i form af svigtende bevillinger og en myriade af kunstneriske udfordringer. Alt i alt er

DET ANDET STED en værdig og veltilrettelagt udgivelse om et teater, der søgte andre veje og derved blev et sted, hvor nye talenter blev udklækket, og hvor publikum fik en anderledes musikalsk oplevelse.

(Gæsteanmelder: Niels Roe)