CPH OPERA FESTIVAL 2018 ÅBNINGSKONCERT

★★★★☆☆

Den ordrige konferencier Mathias Hammer guidede os gennem CPH OPERA FESTIVALs åbningskoncert en solrig eftermiddag i Torvehallerne. Vi fik fyldige handlingreferater i munter indpakning og så mange opfordringer til at gå ind på festivalens hjemmeside, at man fik mistanke om et svigtende billetsalg.

Veteranen Stig Fogh Andersen fik dog kilet en arie ind mellem de mange sprogblomster,men han var sådan set også modtager af festivalens hæderspris.

Derimod virkede det mærkværdigt, at festivalens talentprismodtager Clara Cecilie Thomsen Wilhelm hverken holdt en tale eller sang så meget som en strofe denne eftermiddag, men det var der åbenbart ikke tid til? Det kunne ellers have lokket flere til booke billetter, skulle man mene, og burde være at foretrække fremfor de til tider noget omstændelige handlingreferater. En enkel scenebeskivelse til hvert nummer ville i denne sammenhæng havde været nok. Så ville der måske også havde været tid til at høre Peter Lodahl synge og samtidig overholde tidsrammen på en time bare nogenlunde.

Vi nåede dog de åbenbart obligatoriske højdepunkter fra "La Boheme" og fik hele to gange Manon’er samt den betagende herreduet fra Bizets "Perlefiskerne". Tre kyndige solister (Ekaterina Bakanova, Teit Kanstrup og Ilker Arcayürek) og en noget hårdtslående pianist ved navn Leif Greibe sørgede for, at de gyldne toner kom vidt omkring. Atter blev vi mindet om, hvor godt det faktisk fungerer med klassisk musik på denne plads.

Man må dog håbe, at tilhørerne også får mod på et lidt mere udfordrende repertoire, for den næste ugestid byder festivalen både på Reumert-belønnet incest-opera og ny-cirkus til musik af Philip Glass.

Rigtig god fornøjelse.

(Michael Søby)