PEJSESHOW 18

★★★★★☆

Pejsegården i Brædstrup kan ikke blot bryste sig af landets mest ødsle buffet, men også et af årets mest musikalske shows. Mikkel Schrøder forener atter kræfter med tre af talenterne fra 2016-showet under titlen “Tilbage til Pejsen”, og resultatet udebliver heldigvis ikke.

Det knager dog lidt i starten. En forventningsaftstemning og en flov sodavandssketch viser sig at være uegnede som kickstartere. Dygtige Annette Heick giver den som Mette Frederiksen, men svigtes af sin egen ambitiøse men alt for omstændelige tekst.

Heldigvis hitter den gennemmusikalske Mikkel Schrøder med en iørefaldende kontaktannonce-sang fra en fyr i fængsel. Gordon Kennedy imponerer med præcise dialekter i det vellykkede udflytningsnummer “Ud med sproget” af Vase og Fuglsang.

Gordon Kennedys finurlige humor mærkes også i hans tekster til 5 små fiktive tv-indslag med interviews af Pejsegårdens “gæster”. Man fornemmer et grundigt kendskab til netop dette helt særlige klientel. At Gordon Kennedy også som kropskunstner kan noget ganske særligt, erfarer vi via hans ubetalelige bud på Gnags-sangeren Peter AGs dans.

Christine Astrid, der bare bliver bedre og bedre for hver revy, får ligesom i Rottefælde-revyen lov til at lufte en bidende Leif Maibom-tekst om en vis tennisspillerske med skattely i Monaco. Caroline Wozniackis triste stemmeføring ramte Christine Astrid muligvis endnu mere præcis i Pejseshowet 2016, men til gengæld sidder hendes uforsonlige Inger Støjberg lige i skabet.

Annette Heick brillerer også sangligt – ikke kun i et stort Abba-medley, men mindst ligeså meget i nogle overrumplende parodier på ikoniske sangerinder som Sanne Salomonsen, Lis Sørensen og Annisette. Sidstnævnte synger i Annette Heicks version “Tinge-linge-later tinsoldater”, så lattertårer må trille. Mikkel Schrøder følger hende til dørs bl.a. som Marie Key i en øm fortolkning af “Postmand Per”.

Donald Andersens dynamiske iscenesættelse sørger for, at vi aldrig keder os, og selv de indledende fusere overvindes med en smittende elegance og befriende selvironi. 4 topprofessionelle kunstnere viser, hvordan geden skal barberes i denne del af landet, og Pejsegården kan dermed notere sig for endnu en succes.

(Michael Søby)