KÆRLIGHED VED FØRSTE HIK!

★★☆☆☆☆

Peter Langdal iscenesatte for en del år siden en særdeles vellykket musicaludgave af filmen "Den Eneste Ene", hvilket udløste en velfortjent Reumert-pris. Derfor forekommer det ubegribeligt, at lige netop han står i spidsen for årets mest skuffende musical-udspil, en sceneversion af den populære romantiske filmkomedie KÆRLIGHED VED FØRSTE HIK!.

Fortid og nutid bevæger sig fremad side om side uden at vi bliver klogere på nogen af delene i Peter Langdal og Søren Frellesens manuskript. Scener fra fortiden virker oftest som dårlige kopier af filmens scener med udgangspunkt i replikker, der engang blev anset som rappe. Og de nutidige afsnit opleves endnu værre, fordi der i den grad mangler en historie og fordi hovedparten af de tidligere filmstjerner ikke nødvendigvis fungerer som teaterskuespillere.

Robert Hansen har i mange år kunnet klare sig igennem på sin drengerøvs-attitude, men den forekommer mekanisk i denne sammenhæng. Glatte Sofie Lassen-Kahlke forsøger som den aldrende Anja ihærdigt at være sexet og elegant, men hun forbliver underligt kluntet på en scene. Anjas unge alter ego synes sært anonym, mens den unge udgave af Viktor er i gode hænder hos den velsyngende og slet ikke uefne Nicolai Jensen, der dog kan blive bedre til at hikke.

René Wormark gør det udmærket som ulven Peter, der også i voksenudgave har en vis gennemslagskraft i Joachim Knops skikkelse. Ingen kan spille Karl Bille bedre eller værre end Karl Bille, men nu hedder rollen altså Torkild! Om Oliver Bjerrehus må man konstatere, at han faktisk har en vis charme i al sin ubehjælpsomhed.

Lea Thiim Harder får kun lov at synge brudstykker af sange, men vi fornemmer, at hun faktisk kan meget mere. Julie Bjerre leverer også en ganske veloplagt indsats som Gitte og kan ligeledes synge.

Udvælgelsen af sangnumre forekommer såre tilfældig og sangene præsenteres oftest i handlingen ganske umotiverede: Et par af Martin Brygman, lidt Helmig etc., men grunden kan vi ikke få øje på.

Scenografien virker flere steder klodset – især i scenen, hvor Anja & Viktor – unge såvel som ældre – skal sejle på hver sin side af scenen i en robåd. To ensemblespillere forklædt som gamle søulke styrer dog bådene i røg og damp, hvilket unægteligt går ud over den romantiske stemning, man forsøger at skabe i scenen.

Bandet Innocent Blood gør, hvad de kan for at holde humøret oppe hos de medvirkende, men KÆRLIGHED VED FØRSTE HIK! er og bliver en fuser.

(Michael Søby)