-
Forside

logo logo logo

 

 

 

DET TABTE LAND

★★★★


I Vendsyssel er teaterinteressen stor og både Vendelbohus og Vendsyssel Teater kunne melde udsolgt til weekendens forestillinger, "Peer Gynt" og DET TABTE LAND. Sidstnævnte er en dristig satsning på Vendsyssel Teatrets store scene: Et musikalsk drømmespil om Hjørrings højt skattede maler Poul Anker Bech.

Men satsningen har i det store og hele været frugtbar. Signe Kroghs scenografi har tydeligvis hente inspiration i Poul Anker Bechs billeder og bærer ikke mindst præg af en udsøgt farvesans og veltilrettelagte scenebilledkompositioner.

Nichlas Schmidts synes påvirket af både jazz og klassisk, og hans musik adskiller sig i al fald radikalt fra hvad vi kender fra diverse popmusicals. I kapelmester Jakob Lindbirks hænder smelter musikken sammen med Rebekka Lunds koreografi og får i passager DET TABTE LAND til at ligne en danseforestilling.

Jakob Højlev Jørgensen overrasker som Poul Anker Bech. Alt for længe har han været henvist til komisk karikaturkomik på Aalborg Teater, og i Ina-Miriam Rosenbaums afdæmpede iscenesættelse finder han en finhed i talentet, som vi alt for sjældent har set.
Kristian Boland demonsterer som henholdvis Knud og galleristen Anders, hvilken udmærket karakterskuespiller han efterhånden er blevet. Anna ur Konoy illuderer både som Bechs hustru og datter, mens Steffen Hulehøj og Linnea Stenbeck begge låner elegance til forestillingen i mindre roller. Lazlo Pal Szephalmi har den helt rette lyriske udstråling som drengen Poul Anker Bech.

Samspillet med lyd og lys udgør en anden af forestillingens store kvaliteter, og det er via sine stemninger og ikke sin handling at DET TABTE LAND scorer point hos publikum. To timer bliver lige langt nok til den form for digtning, som Jesper Bræstrup Karlsen præsterer her, og pænheden bliver efterhånden for meget. Man gør klogest i ikke at anskue teksten som dramatik, for Jesper Brædstrup Karlsen synes at have renset teksten for enhver form for spænding og fremdrift, og det kan meget vel være bevidst.

Det kræver således en indre ro samt tålmodighed i forhold til omgivelserne, hvis man skal have fuldt udbytte af denne poetiske hyldest til en mand og hans landsdel.


(Michael Søby)