SVEJK

★★★★★☆

Historien om den gode soldat SVEJK findes efterhånden i et utal af udgaver, men den anerkendte irske dramatiker Colin Teevans manuskript var alligevel instruktøren Peter Schrøders foretrukne, da han fik til opgave at iscenesætte den på Nørrebro Teater. Stykket er baseret på Jaroslav Hašeks’ hovedværk "The Good Soldier Švejk", der regnes for den mest oversatte tjekkiske roman nogensinde.

Titelrollen spilles på Nørrebro Teater af Rasmus Botoft, der næppe nogensinde har været bedre. SVEJK har papir på, at han er idiot, men i Botofts skikkelse aner man den snuhed, der har sikret ham overlevelse gennem hele 1. verdenskrig.

Botoft får veloplagt støtte af elegante Carsten Svendsen som den høflige løjtnant, og så stærke navne som Ulla Henningsen, Steen Stig Lommer og Asger Reher bidrager med en række træfsikre birolle-præstationer. Tom Jensen morer kosteligt som fuld bisp, og både Jesper Groth og Emil Bodenhoff-Larsen har grinagtige vignetter som henholdsvis breve og fodnoter!

Sven Dahlberg har begået en stemningsgivende original scenografi, hvor periodesikre dekorationer og rekvisitter løbende kan rulles ned på scenen i både højre og venstre side, når der er brug for dem. Komponisten Fuzzy kan sandelig også sit kram endnu, og finder en smuk balance mellem gammelt og nyt.

I anden akt daler tempoet og teksten kunne også tåle en trimning. Vi behøver således ikke at høre Botofts SVEJK genfortællle en scene, vi lige har oplevet – vi har fattet hans omstændelige facon er hans måde at overleve på.

Men bortset fra dette har Peter Schrøder imponerende godt styr på tropperne og med sin klare satire, der også giver genlyd i vor tid, bliver denne opsætning af SVEJK til endnu en stor og folkelig triumf for Nørrebro Teater.

(Michael Søby)