TOM

★★☆☆☆☆

BaggaardTeatret i Svendborg har i de senere år skabt flere vidunderlige Reumert-nominerede forestillinger som "Bertolt Brechts Svendborgdigte" og "Knud Romers ABC". Deres seneste projekt TOM er et samarbejde med Odense Teater og BengtssonSydow, og kan i forbindelse med en omfattende turné p.t. opleves på Mungo Park i Allerød.

Men et eller andet er gået rivende galt, for man kan slet ikke genkende forfatteren i Tom Kristensen i det infantile univers, som vi møder her. Gigantiske møbler får de voksne medvirkende til at ligne børn.

Pludselig dækkes møblerne til med et stort stykke grønt stof, og ind på scenen kommer tre små stole, som får skuespillerne til at ligne kæmper.

Det er ganske umuligt at acceptere Hans Sydow som en forfatter, der kan skrive et mesterværk som "Hærværk". Her er end ikke en grundlæggende teknisk kunnen, der gør en hovedrolle forsvarligt og slet ikke den dybde, som kræves – Tom Kristensens skæbne taget i betragtning. Sangligt har Sydow sine øjeblikke, men det bliver desværre ikke til mere.

Iscenesætter Petra-Leonie Pichler og hendes manuskriptforfatter og dramaturg Mathias Rosenkrands Bech synes at have været lidt for legesyge i deres tilgang til stoffet, og deres klovnede humor skyder helt forkert. Kun Hanne Hedelund viser i glimt lidt menneskelig dybde, men selv i en forestilling på små 70 minutter bliver det for lidt.

Titlen TOM får derved en uhyre uheldig dobbelt betydning, men der skal også være plads til en fiasko i ny og næ for et egnsteater som BaggaardTeatret.

(Michael Søby)