DEN MAGISKE MASKE

★★★★★☆

Mange unge stjerner har fået deres første kunstneriske uddannelse på Eventyrteatret: Silas Holst, Cecilie Stenspil, Allan Hyde og dette års modtager af Eventyrprisen Alex Høgh Andersen. Fælles for dem alle er en smittende spilleglæde og en veludviklet musikalitet, der rækker langt ud over scenekanten.

Netop spilleglæden og musikaliteten præger også efterårets store børnemusical DEN MAGISKE MASKE, som kan nydes i Tivoli både i forbindelse med og efter Halloween.

Dramatikeren Gunvor Reynberg tager os med tilbage til Christian d. 7.s København og får proppet lidt historie ind i hovederne på os, samtidig med at vi underholdes. Rent sprogligt finder hun også en fin balance mellem gamle gloser og ny jargon, så både voksne og børn får udbytte af forestillingen.

DEN MAGISKE MASKE er præget af generøsitet og kun arveprinsen – en stakkels svækling, der ikke ser ud til at have haft det for sjovt ved hoffet -, blir hetzet konstant. Men det er åbenbart prisen, når man ikke rigtig er en del af fællesskabet? Forestillingens hjerte banker ellers for de svageste og man hygger sig tydeligvis mere hos køkkenpersonalet end ved familietræf blandt pudrede parykker.

Iscenesætter Bo Skødebjerg sørger for, at alle i det store ensemble i det mindste får lidt at lave og komponisten Christian Dahlberg har atter formået at skrive iørefaldende sange, som passer netop til de unge talenter, der skal synge dem.

Christine Brinkers overdådige rokoko-kostumer hører blandt sæsonens flotteste og Kirsten Brinks elegante scenografi bruger fikst bevægelige skabe til at lave teatermagi.

Hvem bliver de nye stjerner? Eva Paludan, Freja Larsen eller Julia Bircow? Jacob Spang Olsen, Emil Kristensen eller Lauritz Hjertholm? Det vil tiden vise, men vi glæder os allerede nu over den korpsånd, der hviler over ensemblet og som vi også tager med os hjem. Den er måske i virkeligheden Eventyrteatrets allerstørste fortjeneste?

(Michael Søby)