UNDER THE SILVER LAKE

★★★☆☆☆

David Robert Mitchell har både skrevet og instrueret UNDER THE SILVER LAKE, et fortvivlet forsøg på at lave en moderne film noir. Kvindeportrætterne grænser til det sexistiske, og det synes at være skuespillerindernes vilje til at vise bare bryster, der har afgjort deres rollers størrelse.

Filmens mandlige stjerne Andrew Garfield viser primært numse, og en strategisk placeret vaskeklud på badekarets kant har tilsyneladende kun til opgave at værne om den mandlige bonerthed.

David Robert Mitchell har tydeligvis set både noir og gys, så filmhenvisninger er i orden, men han mangler fatalt en selvstændig stemme. Vi får i stedet en forvrøvlet historie om en i grunden ikke særlig mystisk kvinde, der forsvinder, samt et portræt af storbyens paranoia.

Havde instruktøren ikke også været filmens manuskriptforfatter, havde han givet både strammet op og skåret betydeligt i den prætentiøse historie. Nu får vi en snørklet, anstrengt og irriterende film på to timer og tyve minutter.

Andrew Garfield er jo ellers et spændende ung skuespiller, der hitter både film og teaterfronten i disse år. Det er da heller ikke hans skyld, at denne film forbliver en fis i en hornlygte – trods lækker indpakning og en vis sans for genren.