GHOST

★★★★☆☆

Heltemus Production overrasker med en flot produktion af Broadway-musicalen GHOST på Musikteatret i Albertslund. Bruce Joel Rubin, der vandt en Oscar for at skrive filmens originale manuskript, har også skrevet manus til musical-udgaven samt bidraget til sangteksterne i samarbejde med forestillingens komponister David Stewart og Glen Ballard.

Historien om en kærlighed, der når ud over døden, blev i filmen formidlet af to af 90ernes mest populære stjerner, Patrick Swayze og Demi Moore til tonerne af bl.a. Righteous Brothers’ ørehænger "Unchained Melody", som der også er en hilsen til i Albertslund.

Den ler, som knytter dem sammen i filmens mest ikoniske scene, har også været udganspunkt for Rikke Juellunds glimrende scenografi, der opfindsomt tryller med lertøj og keramik i betragtelige størrelser.

Mikkel Moltke Hvilsom, der brød igennem i "Into the Woods" i Tivoli og imponerede som "Chaplin" i Varde, har tydeligvis forøget overkroppens muskelmasse, men virker stadig ret mager i forhold til Swayze. Det virker tilmed sært, at der laves en vittighed ud af Mikkel Moltke Hvilsoms manglende højde, da han bestemt ikke virker lille, og det ville have fungeret bedre at joke med hans relativt spinkle bygning.

Frederikke Vedel fremstår mere naturlig og sødmefyldt end den relativt syntetiske Demi Moore, der flere gange har vundet prisen som årets værste skuespillerinde. Vedel har dog også fordel af en køn sang med titlen "Du" og hun synger den med ægte glød.

Johannes Nymark har måske ikke helt Tony Goldwyns slebne charme, men han formår alligevel spille og synge skurkerollen i hus. Jesper Asholt forbløffer alle som musikalsk spøgelse i et medrivende stepnummer, mens Mikkel Vadsholts vrisne spøgelse får alt for meget plads.

Men ligesom Whoopi Goldberg stjal filmen som det groteske medie Oda Mae, bliver det også Sara Gadborg, der løber med forestillingen – både som sanger og skuespiller. Gadborg har siden gennembrudet som havheksen i "Den lille havfrue" lyst op både i Bakkens Hvile og i "Catch Me If You Can" på Odense Teater. Nu får hun endelig rollen, hvor hun for alvor kan folde sig ud og vise talentets format. Hun åbenbarer et vidunerligt kropsprog og en saftig replik, og efter pausen vælter hun salen med et gospel-inspireret sang- og dansenummer.

Musikalsk er GHOST ikke specielt bemærkelsesværdig og starten af anden akt halter også en smule rent dramaturgisk, men det ændrer ikke ved, at den første professionelle opsætning af GHOST i Danmark som helhed fungerer i Tobias Larssons dynamiske iscenesættelse. Larsson har også ansvaret for den livlige koreografi, der kan løfte selv lidt tvivlsomme sange til et mere end acceptabelt niveau.

GHOST kommer givet til at skabe lykke på sin kommende Danmarksturné, der ender i Tivoli.