OH BABY, IT’S COLE

★★★★★☆

Vivienne McKee har ikke bare skrevet og iscenesat, men agerer også fortæller, sanger og danser i den sprudlende Cole Porter-cabaret, som p.t. kan opleves på Krudttønden. Her fortælles Cole Porters livshistorie en del mere sandfærdig end i filmbiografierne "Night and Day" og "De-Lovely", begge titler på sange, der indgår i forestillingen.

Vivienne McKee formår virkelig at fange elegancen og videt i Cole Porters livsværk i denne sprøde og spænstige opsætning – godt hjulpet af Kirsten Brinks prægtige periodesikre kostumer og en enkel men præcis scenografi.

Forestillingen er velsignet med den uhyre veloplagte pianist Stuart Goodstein, der blandt andet kan kunsten at lyde som en galoperende hest, når det er påkrævet.

En kvartet af lidt underkendte musical-stjerner får sammen og hver for sig lov til at stråle i højdepunkter fra Cole Porters nærmest uudtømmelige sangbog, og resultatet bliver intet mindre end en fest.

Katrine Falkenberg bedårer som fransk frihedsgudinde i "Lost Liberty Blues" og Nicoline Møller imponerer med en sjælfuld version af "Down in the Depths". Sammen synger de også en så sexet (men aldrig vulgær) udgave af "Love for Sale", så man næsten forstår, hvorfor sangen i sin tid blev forbudt.

Den kække og ungdommelige Sebastian Harris og den lune veteran Leo Andrew får os til at opleve ordene i "I’ve Got You Under My Skin" på en helt ny måde. Sebastian Harris giver desuden "I Love Paris" den helt rette uskyld, mens Leo Andrew demonstrerer både sofistikeret sprogbrug og flot stemme i "Noel Coward Sings Blues" og "Let’s Misbehave".

Vivienne McKee forgylder selv en vidunderlige sangperle med titlen "Mrs. Lowsborough-Goodby", der viser at Cole Porter bestemt tålte sammenligning med Noel Coward.

Savner man noget? Det skulle da lige være den Oscar-nominerede "True Love" fra filmen "High Society" og eller omtale af musicalen "Can-Can", der indbragte Cole Porter en Grammy. I begge tilfælde beviser på, at Cole Porters karriere ikke blot fadede efter højdepunktet med "Kiss Me Kate".

Mod slutningen af det knap fem kvarter lange cabaret-show glemmes historien om Cole Porter en smule, og vi får i stedet blot en række af hans store hits. Men det skal bestemt være Vivienne McKee tilgivet, for OH BABY, IT’S COLE hører blandt de bedste forestillinger, hun har skabt i årtier og må gerne smitte af på de årlige juleshows i Tivoli.

(Michael Søby)