DEN SOMMER FAR BLEV HOMO

★★★★★☆

Teaterforeningen "Hils Din Mor" var initiativtager til den Reumert-belønnede forestilling "Fucking Åmål" baseret på Lukas Moodysons manuskript om en lesbisk piges trængsler i en lille svensk landsby. Nu har du kastet sig over Endre Lund Eriksens norske ungdomsbog "Den sommeren Pappa ble homo" og det er i samarbejde med Folketeatret blevet til en poetisk, kærlig og ret vidunderlig forestilling på Hippodromen.

Julie Maj Jakobsen understreger atter, at hun hører til vores allerbedste dramatikere. Hun har en blændende sans for dialog – ikke mindst blandt unge – og så formår hun at formidle ømhed og empati for mennesker, der ikke altid er lette at forstå og ikke altid fortjener det. Det gør DEN SOMMER FAR BLEV HOMO til en stor gave for voksne og store børn

Men hun er sandelig ikke alene om at kreere denne gave. Mona Møller Schmidts scenografi skelner klart mellem ude og inde med lysende siv som en virkningsfuld effekt. Her skaber iscenesætter Mia Lipschitz et trygt univers, hvor der hersker en kærlig ånd, og hvor fire skuespillere får lov til at boltre sig til stor fryd for publikum.

Peter Schlie er et fund til rollen som Arvid, der finder det lidt akavet, da far pludselig begynder at kysse på en mand. På fineste vis får han skildret Arvids sårbarhed og frustrationer, der i høj grad fodres af, at hans bedste ven (vittigt og loyalt spillet af Mikkel Reenberg) ikke kan li’ bøsser.

René Benjamin Hansen tegner et ganske rørende portræt af Arvids far, der bestemt ikke er nogen idealmand, men som faktisk prøver at finde en balance mellem at være far OG kæreste. Mikkel Reenberg er også glimrende som fars nye fransktalende kæreste og Julie Jeziorski Jensen giver en overbevisende præstation som hans datter, der på godt og ondt er lidt længere fremme i skoene end Arvid.

DEN SOMMER FAR BLEV HOMO er følsomt og nutidigt ungdomsteater, som virker opløftende på tilskuerne, og et forfriskende uskyldigt indslag i årets Pride-uge.

(Michael Søby)