EFTER BRANDEN

★★★★☆☆

Få dramatikere kan som Julie Maj Jakobsen flette aktuelle tematikker ind i sine stykker, så de virker umiddelbart samfundsrelevante og presserende nødvendige. Det gælder også EFTER BRANDEN – hendes opfølger til Reumert-triumfen "Aftenlandet", der også blev udviklet på Aalborg Teater.

Handlingen udspiller sig i et trist boligblok-kvarter – glimrende skabt i mini-format af scenografen Nicolai Spangaa til teatrets lille scene. En forpint enlig mor og hendes vanskabte dreng flytter ind, og forsøger at interagere med de "fremmede" mennesker i kvarteret. De har tydeligvis også noget at kunne give hinanden – men evner det ikke nødvendigvis. Kvindens ex-mand gør det umiddelbart ikke lettere.

Teaterdirektøren Hans Henriksen har fundet en fin humanistiske tone i teksten, der aldrig bliver naiv eller banal, men fremfor alt virker ærlig.

Kathrine Høj Andersen virker både sej og sårbar som den hårdt prøvede mor, der ligesom ex-manden (præcist fremstillet af Lars Topp Thomsen) tyr til rødvinen, når problemerne hober sig op. Østen Borre Simonsen og Karla Rosendahl Rasmussen er hver på deres måde rørende som henholdsvis vanskabt søn og en gravid pige, han har et godt øje til.

Evrim Benli er kær som en modig og ensom lokal mand, der opsøger den enlige mor, og den altid seværdige Sebastian Henry Aagaard-Williams lyser op i en dynamisk birolle, der godt kunne have været større.

EFTER BRANDEN er blevet en vedkommende og velspillet affære, der kun bekræfter Julie Maj Jakobsens klare talent.