-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

 

TILLØKKE OTTO

★★★★★



Jesper Lohmann har fundet sin helt egen niche i dansk teater med sine musikalske portrætter af store kunstnere. Så forskellige mænd som Kjeld Petersen, Johnny Cash og Tom Kristensen fik alle scenisk liv via Jesper Lohmann, og ad flere omgange har han optrådt som baggårdspumaen Otto Brandenburg i diverse Four Jacks-forestillinger.

Men en mand som Otto Brandenburg kræver faktisk sin helt egen forestilling, og Jesper Lohmann har derfor selv udviklet ideen, konceptet og manuskriptet til TILLØKKE OTTO. Titlen er en kærlig hilsen til Ole Roos' TV-spil "Tilløkke Herbert", der på flere måder blev højdepunktet i Otto Brandenburg film- og tv-karriere.

I rollen som Otto Brandeburg kæder Jesper Lohmann sange fra Otto Brandenburg alsidige karriere som sanger sammen med små anekdoter, der afspejler Ottos liv og karriere. Jesper Lohmann har virkelig gjort sit researcharbejde godt, og såvel diktionen, kropssproget og fraseringerne sidder lige i skabet.

Camilla Bjørnvads scenografi med glitter-gardiner og palisanderagtig scene indikerer showbiz i 60erne og 70erne, og en uhyre velspillende kvartet, der lyder navnet "Messedrengene" bakker op - også med enkelte replikker og korsang. Det drejer sig om kapelmester Mathias Grove Hansen samt hans musikere Anders Hatholt, Regin Fuhlendorf og Kristian Karotki.

Sammen med Lohmann får de sat fut i "To lys på et bord", "Mona-Lisa" og den uopslidelige "Søren Banjomus" samt en række af Otto Brandenburgs engelsksprogde hits og ikke mindst et par fine Halfdan Rasmussen-tekster.

Jesper Lohmann kan tilmed svinge med hoften som en ren Elvis, han kan twiste, så publikumsæderne vibrerer og han kan bevæge sine ben på en ret speciel måde, der kun kan betegnes som "Otto Brandenburgsk".

Den talentfulde teaterkvinde Susanne Breuning har iscenesat TILLØKKE OTTO sammen med Jesper Lohmann og de får samspillet mellem solist og orkester til at fungere optimalt - uden på noget tidspunkt at glemme humoren.

Jesper Lohmann finder en noget nær fuldendt balance mellem den private og den offentlige Otto. Selv de nærgående scener virker kærlige og vittige, og forestillingen former sig som en lun hyldest til Otto Brandenburg såvel som til hans sange og særheder.

TILLØKKE OTTO bliver i sidste ende et højdepunkt i Jesper Lohmanns karriere - som skuespiller, sanger og som entertainer.

 

(Michael Søby)







 

I