-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

KRUDTTØNDEN

★★★★★★



Ole Christian Madsen har kastet sig ud i et filmprojekt om de terrorbegivenheder, der ramte Danmark i midten af februar 2015. Han havde tidligere været ven med og lavet en dokumentarfilm med en af omkomne (Finn Nørgaard), og man tvivler da heller ikke på projektets seriøsitet undervejs.

Ole Christian Madsen har valgt at skildre hændelserne ved at lade os følge tre af terrorangrebets hovedpersoner. I hans optik fremstår de alle som mænd i diverse former for livskriser. Alle har de problemer på jobfronten og de fremstår ligeledes som ret enerådende mænd - med den ensomhed, der følger med. Men de synes dog også at have et fælles behov for at handle.

Ole Christian Madsen har besat rollen som Finn med den særdeles genkendelige Lars Brygmann, mens den Emmy-nominerede TV-stjerne Nikolaj Coster-Waldau agerer den fysisk belastede politimand Rico, der prøver at komme sig ovenpå en hård skilsmisse.

Det er muligvis nødvendigt med stjerneskuespillere for at få financieret en film af denne type, men det bidrager også til, at KRUDTTØNDEN rent visuelt kommer til at ligne en typisk dansk kriminalfilm.

Når Ole Christian Madsen lader Finn ødelægge den gode stemning ved et middagsselskab ved at lade ham prædike politik og samfundsværdier, så fornemmer man, at det også er Ole Christian Madsens værdier, han repræsenterer.

Derfor bliver det næsten for meget af det gode, når Finns ultraforstående viv (glorificerende spillet af Sonja Richter) tilmed giver ham ret bagefter.
Der spilles sobert over hele linjen - også af Adam Buschard som Dan, den anden, der mistede livet ved terrorangrebet.

Albert Arthur Amiryan giver ligeledes et overbevisende portræt af terroristen Omar.
Måske skal der gå længere tid, før vi for alvor forstår, hvad der skete - og måske skal en film om sådan en begivenhed også have en anden form? Ole Christian Madsen opnår en form for dokumentarisme med sin spillefilm, men havde det ikke være mere givende med en dokumentarfilm?

Nu sidder vi tilbage med et værk, hvor vi i højere grad er usikker på, hvad der er fiktion og hvad der skete i virkeligheden? Det var i al fald ikke Lars Brygmann, der blev skudt ved KRUDTTØNDEN og det var ikke Nicolaj Coster-Waldau, der nedlagde attentatmanden. Så meget ved vi da.









 

I