FAR, MOR & BØRN

– HVER DAG!

★★★★☆☆

Teater Hund og Co. har atter fået successen FAR, MOR & BØRN – HVER DAG! på plakaten – og med ny besætning i flere roller. Efter lidt corona-forvirring – ikke alle forældre synes at være opmærksomme på afstands-anbefalinger i offentlige rum – blev vi alle forsvarligt placeret i Krudtøndens sal.

Scenografien Rebecca Arthy havde forsynet scenen med letmælk, ost og smør i gigantstørrelser. Altsammen med ekstra funktioner som klædeskab, spisebord og reol, og smørpakken fungerede tilmed som bil og fly.

Methe Bendixs manuskript kan ikke kaldes formfuldendt og eksempelvis scenen om voksnes drilleri er meget længe om at nå frem til sin pointe. Men den store kvalitet i manuskriptet ligger i, at det fokuserer på en række genkendelige situationer, som børn fra 5 år kan grine af og de voksne kan lære af. Iscenesættelsen får også efterhånden en god energi, men enkelte af de mange gentagelser kunne måske godt undværes?

Det forstyrer lidt, at den lille teaterfamilies barn taler norsk, når begge forældre er danske. Henrik Holmens vokaler gør tilmed et par af hans relativt få replikker lettere uforståelige, men det blir der forhåbentlig rettet op på undervejs.

Henrik Holmen morer, når han skal være pinlig far, der trykker den af som rocksanger, og Therese Glahn er skæg, når hun i mor-rollen på det nærmeste tvangsfodre sit barn. Til sidst må hun og manden opgive, og barnet ender med at få cola og chips. Her kunne man virkelig mærke på stemningen i salen, at flere af de tilstedeværende forældre følte sig ramt.

Varigheden på 50 minutter bliver måske lidt i overkanten, men det skal siges, at forestillingen rummer en del action, hvor familien drøner rundt for at nå at komme på job og i skole.

FAR, MOR & BØRN – HVER DAG! fremstår således både underholdende og belærende, og det er slet ikke den værste kombination for en børneforestilling.

(Michael Søby)