DEN GERRIGE

★★★★☆☆

Molières komedie DEN GERRIGE kommer heldigvis til sin ret i Folketeatrets turné-udgave.
Iscenesætter Geir Sveaass havn synes også denne gang synonym med godt spil i alle roller, og han er tilmed sluppet godt for bearbejdelsen, der heldigvis bevarer de bevidst snørklede familierelationer, der synes forudsætningen for en lykkelig slutning.

Efter mange festlige og rørende birollepræstationer – også på Folketeatret, forekommer det kun passende, at en original kunstner som Kristian Holm Joensen får chancen for at spille Harpagon, en af de vægtige roller i den kun såkaldte lettere genre. Med sit overrumplende kropssprog og en overraskende replikbehandling gør han rollen som grisk gamling til sin.

Men han er ikke alene på scenen. Mette Horn er kostelig morsom som intrigemagersken Frosine – ikke mindst i forklædning og med en højest aparte accent. Mads Reuther får lidt af et teatergennembrud som Cléante, DEN GERRIGEs søn, der har et god øje til faderens potentielle hustru Mariane (yndigt spillet af Sofia Mileva Cukic). Reuther finder som hovedparten af sine kolleger god støtte hos den sløjfeglade kostumier og er en fryd for øjet i sit lyserøde sæt.

Kristian Boland morer – ikke mindst som fiktiv detektiv ikke ulig Poul Kern i "Ka’ de li’ østers?En prægtig Alexander Mayah Larsen tager sig storartet ud som den flotte rigmandssøn, Valëre, og Troels Malling får maksimalt ud af to meget forskellige små roller. Endelig slider Jacob Weble i det som den ikke alt for opvakte tjener.

Der synes ikke at være tvivl om, at DEN GERRIGE nok skal sprede glæde, hvor den kommer frem. Vi må samtidig håbe, at landets teatergængere opfører sit mere generøst end forestillingens hovedperson, når forestillingen gæster de danske teaterforeninger i den kommende tid.

(Michael Søby)