SOUND OF METAL

★★★★★☆

Døvhed er et sjældent emne i filmisk sammenhænge, men når store skuespillere for alvor får mulighed for at formidle det, så bliver vi som publikum ikke bare berørt men også klogere.

Jane Wyman ("Johnny Belinda"), Holly Hunter ("The Piano") og Marlee Matlin ("Kærlighed uden ord" vandt alle Oscar-priser for at spille døv. Marlee Matlin var tilmed døv i forevejen, hvilket gav en særlig dimension til hendes præstation, der kan have været afgørende for hendes sejr. Blandt de filmiske portrætter af døve mænd hører Alan Arkins i "Hjertet af en ensom vandrer" til de største, men han måtte se sig slået af Cliff Robertsons sentimentale spil i "Charly". Nådens lys lyste dog over Arkin flere årtier senere, da han vandt Oscar’en for bedste mandlige birolle for "Little Miss Sunshine".

Darius Marders SOUND OF METAL er bemærkelsesværdig på flere måder. For det første forekommer det nyligt Oscar-belønnede lydarbejde exceptionelt, vi får ligefrem en fysisk fornemmelse for den unge trommeslager Rubens problemer med sin hørelse. For det andet har filmen en særegen musikalsk rytme, der synes at stamme fra hovedpersononens indre, og som indbragte filmens danske klipper Mikkel E.G. Nielsen en Oscar.

Hvor de fleste andre film skildrer folk, der er døve, så handler SOUND OF METAL derimod om en mand, der bliver døv og hvordan han håndterer det.
Riz Ahmed burde have opnået en Oscar-nominering for sin markante birolle i "Nightcrawler" overfor Jake Gyllenhaal, men vandt en Emmy for hovedrollen i krimiserien "The Night Of". I år var han helt fortjent med i opløbet om Oscar’en for bedste mandlige hovedrolle for sin uforglemmelig indsats i SOUND OF METAL.

Hans portræt af den forpinte rockmusiker, der på et øjeblik får sit livsgrundlag fjernet, er dybt bevægende uden et sekund at forfalde til det rørstrømske.

Vi ser hans indre kampe og vi mærker, hvordan han udvikler sig – også i forhold til kæreste Lou, som Olivia Cooke fremstiller så hjerteskærende.

SOUND OF MENTAL er ikke blot en af årets bedste film, men også en af de fineste film om døvhed nogensinde. Instruktøren Darius Marder, der også står for filmens manuskript, er tydeligvis en mand med en interessant karriere foran sig. Vi glæder os allerede.