VERDENSFRELSERINDEN

★★★☆☆☆

Den forunderlige og foranderlige Madame Nielsen indtager atter scenen i teatret S/H i kødbyen, denne gang delvist omgivet af en kvindelig strygekvartet med det passende navn "Halvcirkel". Målet med forestillingen er redde forestillingen.

Navnene på tilskuernes børn bliver indskrevet i scenografien, og de er dermed sikret overlevelse og en plads i Madames ark. Men kun hvis man sværger på at følge de beslutninger, der tages undervejs. Beslutninger som – viser det sig – tages af den stadig mere demagogiske verdensfrelserinde.

Den teatralsk påklædte Madame Nielsen gennemgår en mental og tildels fysisk striptease for vore øjne. Samtidig må vi tage stilling til, om vi f.eks. er villige til at opgive gode bøffer resten af vores liv for at sikre vore børns overlevelse.

Madame Nielsen er en fascinerende skabning, men næsten halvanden time bliver for meget i hendes dogmatiske selskab og især i sangene bliver hendes skingre stemme infernalsk. Det er muligvis meningen, men det gør den ikke mindre irriterende.

VERDENSFRELSERINDEN har meget på hjertet, men hendes enetaler mangler i lange passager satirens bid. Det er dejligt, hvis nogen lærer noget af forestillingen, men den belærende tone – hvor tilsigtet den end måtte være – har ikke kun den ønskede effekt.

Vi forlader den synkende skude og både hjernen og hjertet afmønstre, inden iscenesætteren Christian Lollike når i havn. Men aftenen har ikke nødvendigvis været spildt for alle. Har man aldrig set Madame Nielsen på scenen før, så er muligheden der i al fald nu.

VERDENSFRELSERINDEN er samproduceret af The Nielsen Movement, Sort/Hvid og Teater Momentum.

(Michael Søby)