-
Forside

logo logo logo

 

 

 

 

TOUR DE CHAMBRE

★★★★


Tine Høeg får en fin royal debut som dramatiker med TOUR DE CHAMBRE, der er baseret på hendes populære roman af samme navn. På skuespilhusets mellemstore scene ("mellemgulvet"...) foldes hovedpersonens humoristiske og smertefulde kollegietliv ud, så både gamle og unge kan have glæde af det. Tine Høegs både skarpe og vittige replikker flyder lette og luftige fra det relativt unge hold iscenesat med poesi og ynde af Sigrid Strøm Reibo.

Astrid Lynge Ottosens tilsyneladende kaotiske scenografi fungerer overraskende godt som base for den stadig mere problematiske og rodede tilværelse, som pigen Asta kaster sig ud i. TOUR DE CHAMBRE kan både opfattes som en dannelsesrejse og barsk kærlighedshistorie, men er måske mest af alt en fortælling om venskab.

Anna Bruus Christensen er et betagende midtpunkt i forestillingen som den sødmefylde Asta, der i for høj grad lader sig føre med strømmen uden selv at tage ansvar for sine handlinger i det følelsesliv, hun er nybegynder i.

Fanny Louise Bernth er indbegrebet af ægthed og ømhed som hendes bedste veninde, der svigtes så fatalt. På trods af flere fine præstationer tidligere kan man godt tale om et utvetydigt teatergennembrud for Fanny Louise Bernth, fordi præstationen samtidig åbner nye veje for et bemærkelsesværdigt talent.

Mathias Skov Rahbæk kæmper ihærdigt med rollen som den karismatiske August, men måske er det især kvinderne, der har interesseret Tine Høeg og Sigrid Strøm Reibo? Helt tryllebundet af denne August bliver vi i al fald ikke. På den anden side formår Mikkel Becker Hilgart at få flere af Astas mandlige bekendte vakt til live - ikke mindst en ung mand med det belastende navn Niels Klitten.

Karen-Lise Mynster låner både format og menneskelighed til to modne kvindeskikkelser, der i andre hænder sagtens kunne være endt som karrikaturer. Men både som en egocentrisk performance-mama og som en mere lavmælt åndsforstyrret flipper viser Karen-Lise Mynster sin værd som skuespiller.

Norske Øyunn sørger for højlydt musikledsagelse via et grønt trommesæt på scenen, men hun kan også springer ind i et par småroller. Hun er kostelig morsom som arrig kollegiebeboer, der skræpper op på norsk, uden at vi forstår, hvad det drejer sig om, men det synes også at være pointen.

TOUR DE CHAMBRE er en vellykket satsning, som skuespilchef Morten Kirkskov og Det Kongelige Teater har ære af, og som forhåbentlig vil appellere både til unge og ældre.


(Michael Søby)










 

I