UND MORGEN DIE GANZE WELT

★★★★☆☆

Tyskland bruger mange ressourcer hvert år på at skabe film, der skal vise hvor stor en afstand man lægger til nazismen i det moderne Tyskland. Det gælder også Julia von Heinzs stærkt personlige film UND MORGEN DIE GANZE WELT.

Her tager hun os med ind i en antifascistisk organisation via den 20-årige Luisa, der forulempes af en facist i forbindelse med en demonstration. Episoden får hende til at tro på mere drastiske handlinger i kampen mod fascismen, en holdning, der også tilskyndes af den lækre Alfa, som hun er blevet tiltrukket af. Han småflirter og det der er værre med stort set alle i gruppen, inklusiv gruppens mere moderate bøsse, og Luisas seksuelle frustrationer gør ikke hendes behov for aggressive modsvar til fascismen mindre.

Mala Emde giver en udmærket skildring af, hvordan et ungt menneske hurtigt kan udvikle sig fra politiske engageret til kriminel – med stor personlige omkostninger for omgangskredsen.

Noah Saavedra, der var så glimrende som den østrigske kunstner "Egon Schiele", gør god fyldest som den seksuelt tvetydige Alfa, og Tonio Schneider overbeviser som bøssevennen, hans radikale modsætning.

Skuespillerne modtog en ensemblepris på Chicago Filmfestivalen sidste år, og UND MORGEN DIE GANZE WELT var også Tysklands kandidat til en Oscar-nominering. Det lykkedes dog ikke, hvilket man også godt forstår, for trods kvaliteter i miljøskildringen og spillet, er der ikke for alvor noget nyt under solen. Vi vidste godt i forvejen at vold avler vold, og de erotiske spændinger mellem karaktererne foldes aldrig rigtig ud.

UND MORGEN DIE GANZE WELT fremstår i sidste ende som en lidt for nydelig film, om et alt andet end nydeligt emne.