KAGEFABRIKKEN

★★☆☆☆☆

KAGEFABRIKKEN af Franz Wilhelm Søes-Cybulski og Christian Lollike fremstod ved premieren i 2013 på Det Kongelige Teater som en velmenende humanistisk satire om en række velpolstrede medarbejdere på deres lukningstruede arbejdsplads.

En forvrænget udgave af Ulla Pias dansktop hit "Alt er skønt lige nu" danner den musikalske ramme for Aarhus Teaters nye opsætning på Aarhus Teater, der denne gang er iscenesat af Niels Erling. Men hvor Elisa Kragerup i 2013 fik skuespillerne på Det Kongelige Teater til at sprudle, bliver det næsten kun til anstrengt komik på Aarhus Teater.

Kristian Holm Joensens originale komiske talent får man heldigvis ikke bugt med, og Anders Baggesen har ægte lune, hvad forestillingen som helhed savner. Der grines mistænkeligt lidt undervejs, og selvom de farverige kostumer forsøger at peppe humøret op, vil morskaben bare ikke indfinde sig denne aften.

Efterhånden indser man, at den komiske hovedsubstans i KAGEFABRIKKEN er tynde mennesker i såkaldte fat-suits, og man kan ikke lade være at tænke på, at hvis man havde spillet forestillingen med mennesker, der rent faktisk var tykke, ville KAGEFABRIKKEN kunne anklages for fatshaming.

Men nu hvor det "bare" er tynde forklædt som tykke, skal vi så bare acceptere det som sjovt? Den mildest talt irriterende dåselatter fritager i al fald hverken instruktøren og forfatterne for et ansvar.

Aarhus Teater har mange dygtige skuespillere i deres ensemble, men de færreste af dem synes at have særligt talent for at more. Det burde man måske få justeret, hvis man skal gøre sig håb om at få materiale af denne type – og gerne noget, rent faktisk er morsomt – til at leve på en scene.

(Michael Søby)