THE GODFATHER

★★★★★☆

Har Francis Ford Coppola THE GODFATHER nogensinde set bedre ud end nu? Det får man mulighed for at tjekke i den kommende tid, hvor en remastered 4K-udgave præsenteres i udvalgte biografer efterfulgt Godfather II og III et par uger efter.

THE GODFATHER vandt i sin tid tre Oscars inklusiv for bedste film, men Bob Fosses "Cabaret" blev belønnet med hele 8 Oscar-statuetter og en Bodil. "Cabaret" er også et mere overbevisende kunstnerisk knockout end THE GODFATHER, der først og fremmest fremstår som grandios underholdning i luksuriøs indpakning – og som sådan ikke overgået. Om GODFATHER IIs mere udtalte kunstnerisk kvalitet holder stik, må vi vente et par uger med at vurdere.

Marlon Brando fik sit store comeback for en relativ lille hovedrolle i THE GODFATHER, men formår alligevel at gøre så stort et indtryk, at Oscaren for bedste hovedrolle blev hans.

Al Pacino har ellers mere tid på lærred i rollen som hans mest opvakte søn, Michael, men måtte sig selv selv henvist til birolle-kategorien sammen med James Caan og Robert Duvall, kun for at se sig besejret af Joel Greys uforglemmelige indsats som konferencieren i "Cabaret". Al Pacino havde dog valgt at blive hjemme pga. af det, der er blevet kaldt for kategori-svindel.

Det var ikke den eneste skandale i forbindelse med THE GODFATHER. Frank Sinatra skulle efter sigende været blevet så fortørnet over portrættet af en meget Sinatra-agtig karakter ved navn Johnny Fontane, at han havde forsøgt at få sine Mafia-venner til at stoppe film.

Filmens Oscar-nominerede komponist, Nino Rota, rystede alle, da det kom frem, at han havde genbrugt dele af sin score fra en mindre kendt Federico Fellini-film i sin "originale" underlægningsmusik til THE GODFATHER. Spørgsmålet er også, om Rotas smågeniale musik kunne have klaret sig imod Charlie Chaplins udødelige toner til "Rampelys"?

Chaplin havde i årevis været blacklistet, men var langt om længe blevet taget til nåde igen af Hollywood, den filmby han selv havde været med til at skabe. En æres-Oscar havde udløst det største bifald i Oscars historie året forinden, og da "Rampelys" i sin tid aldrig havde fået lov til at få amerikansk premiere, fik Chaplin endelig chancen for at vinde som filmkomponist, og retfærdigheden skete da atter fyldest.

THE GODFATHER er forbilledlig rollebesat og man genkender bl.a. Franco Citti – hovedrolle-indehaveren i Pier Paolo Pasolinis gennembrudsværk "Luderkarlen Accatone". De kvindelige karakterer synes ikke at interessere Coppola specielt, men man kan mene, at hans interesse ligger på linie med den interesse, mændene viser kvinderne i filmen.

Kvinderne forventes at være ved mændenes side, og gør de det, bliver de i bedste fald forgudet, men det er mændene, der styrer i Francis Ford Coppolas verden og i THE GODFATHER. Det er derfor primært i skildringen af kvinder, at man mærker, at THE GODFATHER er blevet en ældre herre, som man dog stadig genser med glæde.