REN HANG IN PEACE

(R.H.I.P.)

★★★★★☆

Det vrimler med kønsdele af enhver størrelse i den kinesiske kunstfotograf Ren Hangs værker, fremgår det af den fotobog, som er til salg i forbindelse med forestillingen REN HANG IN PEACE (R.H. I. P.) i Staldgade på Vesterbro.

Alligevel vil man ikke betegne hans fotografier som pornografiske, fordi de rummer en nærmest skulpturel skønhed og en poetisk tristesse, der vidner om en veludviklet æstetisk fornemmelse kombineret med en beundringsværdig kunstnerisk dristighed. De kinesiske myndigheder havde dog en anden holdning til hans kunst, og Ren Hang blev arresteret gentagne gange. Hans nøgenfotos blev forbudt i Kina, men en udstilling kurateret af multikunstneren Ai Weiwei vakte international opsigt i Paris i 2014. Ren Hangs langvarige depression eskalerede dog, og 29 år gammel tog han sit eget liv i 2017.

Det er nydanskeren Jimbuts Kulturforening, der har produceret Ren Hang-forestillingen i Fotografisk Center ganske tæt på Kødbyen, og Jimbut Jun Fengs stemme kan tilmed høres på forestillingens lydspor.
Jimbut Jun Feng og Gritt Uldall-Jessen har selv skrevet det velresearchede manuskript, der ved at mikse dansk og kinesisk gør den afdøde fotografs poesi og fotografier autentiske og nærværende for os.

I Johan Sarauw er de velsignet med en sanselig iscenesætter, der i den grad forstår at bruge det relativt åbne scenerum, så teksten for alvor kan folde sig ud. Han er tilmed velsignet med to dedikerede performere, Zenghao Yang og Troels Kortegaard Ullerup, der supplerer hinanden fortræffeligt på kinesisk og dansk.

Teksten er en forunderlig blanding af dagbogsoptegnelser, digte, spøgelseshistorier og (rap-)sang samt meget meget mere, der på forrygende vis mixes til en en stærk vital teatercocktail.

Man kunne have ønsket, at Johan Sarauw havde vovet at udfordre den danske bonerthed mere i visuel henseende, således som Ren Hang selv gjorde det, men tekstmæssigt formår han i al fald at lægge potente ord i munden på såvel skuespillerne som publikum. Frem for alt får vi en fornemmelse af det skrøbelig menneske bag de heftige fotos, og man aner også en harme over den behandling, som Len Hang modtog i sit hjemland.

REN HANG IN PEACE (R.H. I. P.) fremstår som et fascinerende og relevant kulturelt udspil, der på blot en time formår at nå vidt omkring både geografisk og mentalt. Et uhyre velkomment kunstnerisk bidrag med rod i et af verdens mægtigste lande, som vi stadig ved alt for lidt om herhjemme.

(Michael Søby)