RESTAURANT EUROPA

★★★★☆☆

Den norske forfatter Matias Faldbakken blev i 2020 nomineret til Nordisk Råds Litteraturpris og blandt hans mest fremtrædende værker hører "The Hills", som Jacque Lauritsen har dramatiseret og co-produceret (med AKUT360).

Han spiller også selv hovedrollen, og det er der sandelig grund til at glæde sig over, for Jacque Lauritsen er en af den slags kunstnere, der som en kvalitetsrødvin bare bliver bedre med årene. Hvad enten Jacque synger Brel eller formidler monologen "Faldet" baseret på en Albert Camus-roman, så gør han det en sans for de sproglige finesser, så man gør klogt i at spidse ørerne.

På kun 80 minutter formår han at få et menageri af farverige karakterer til at fremstå lyslevende for vore øjne samtidig med at vi ser en hel tidsalder styrte sammen. På den stadig mere faldefærdige RESTAURANT EUROPA møder vi en alderende tjener, der som en Hr. Swann i "Matador" forsøger at holde en vis standard trods tidernes ugunst og sædernes forfald. En tragi-komisk beretning om storhed og forfald, formidlet af en ordkunstner på sin kunsts højde.

Den dramatiske tekst er præget af ordglæde og sans for vittige detaljer. Vi fryder os ved hver en linje, og selvom slutningen i dramatisk sammenhæng ikke forkommer helt tilfredsstillende, så er der intet at udsætte på Jacque Lauritsens ganske forrygende skuespillerpræstation. Rollen – eller rettere rollerne – kræver en enormt overblik – ikke ulig en fortravlet tjeners – men Jacque Lauritsen synes i den grad fortrolig med teksten, at han har overskud til både at lege med betoneringer og kæle for nuancer.

Forestillingen er finurligt og følsomt iscenesat af Andreas Dawe med en stemningsmættet scenografi af Julie Forchhammer.

Man bliver i øvrigt ganske lækkersulten efter et besøg på RESTAURANT EUROPA, som man p.t. finder hos Teatret Får302 i en sidegade til Nyhavn, men så er det godt, at det vrimler med gode spisesteder i kvarteret.

(Michael Søby)