AIDA

★★★★☆☆

Som ved et trylleslag ændrede vejret sig fra gråvejr til en sval sommeraften ved ankomsten Opera Hedelands premiere på AIDA. En madkurv med sundt, syrligt og salt indhold ventede dem, der havde husket at bestille i forvejen.

Men det var naturligvis Giuseppe Verdis udødelige AIDA, der blev aftenens hovedattraktion med Wiener Volksopers første gæstedirigent Carlo Goldstein i spidsen for musikken og den anerkendte Rodula Gaitanou som ansvarlig for iscenesættelsen.

Resultatet var mere end nydeligt, og blev forestillingen ikke helt det udstyrsstykke, som mange forventer, når forestillingen hedder AIDA, så var opsætningen dog præget af god smag. Historien blev fortalt med beundringsværdig klarhed – måske netop fordi man valgte at fokusere på indhold fremfor elefanter?

Især kvinderne funklede på scenen denne aften. Yana Kleyn sang forførende smukt i titelrollen, og gjorde også indtryk i de indtrængende følelsesfulde øjeblikke. Rent dramatisk blev det dog mezzosopranen Andrea Pellegrini, der nyligt gjorde lykke som sangsolist ifm. "Verdensballetten, som imponerede i rollen som den egyptiske prinsesse Amneris.

Scenografisk kunne må godt have udnytte de smukke omgivelser endnu mere, men slutbilledet høre blandt de flotteste, man har oplevet i Opera Hedelands 20 år lange historie.

De milde vinde, der blæste denne aften, gjorde lydproblemmerne minimale, og en vis farvesans gjorde sig også gældende i kostumerne. Alt i alt endte AIDA som en liftlig sommeroplevelse, men mere temperament ville klæde en lang forestilling som AIDA.

(Michael Søby)