HIT THE ROAD

★★★★☆☆

En lille livlig dreng sidder ved fødderne af sin forkrøblede sovende far.

Sådan åbner den iranske komedie-drama HIT THE ROAD, og man overvejer, om det er sådan, at instruktør Panah Panahi anskuer hans eget forhold til sin far? Faderen er nemlig den fængslede mesterinstruktør Jafar Panahi, der vandt guldløven i Venedig i 2000 for sit hovedværk "Cirklen" ("Dayereh").

Jafar Panahi har siden sit systemkritiske mesterværk været forfulgt af myndighederne, og bl.a. sidde i husarrest. Udstyrret med fodlænke og tvunget til en blundende tilværelse væk fra alt levende liv. I sønnen Panah Panahis gennembrudsfilm HIT THE ROAD fornemmer man for alvor behovet for at komme ud og væk.

Den unge rebelske instruktør tager os med tur gennem Iran, og når den lille ballademager af en søn står med hovedet og hænderne ud af biltaget, og mærker vinden i håret og ansigtet, mens han skriger, så fornemmer vi i den grad, hvordan faderens indespærring har påvirket sønnens frihedstrang.

HIT THE ROAD er en stilsikker debutfilm og Hasan Majuni, Pantea Panahiha og Amin Simiar har alle ære af deres medvirkende i rollerne som far, mor og ældste søn. Men det er alligevel Rayan Sarlak som den infernalske lillebror, der imod alle odds ender med at charmere succesen i hus.

Smerten i Panah Panahis film bliver stadig mere synlig jo længere tid, der går, og han ved tydeligvis, at når en familie tvinges til at splittes, er der ingen Happy End i sigte.