Forside

logo logo logo

 

MAGIC IN THE MOONLIGHT

★★★★★

Siden Woody Allen begyndte at filme i udlandet, har hans film genfundet den lethed, der kendetegnede de fleste film fra hans storhedstid. Det gælder heldigvis også den charmante MAGIC IN THE MOONLIGHT, hvor britiske Colin Firth har til opgave at portrættere den misantropiske tryllekunstner, som Woody Allen nu ser sig selv som.
Vi er i 20erne og periodeskildringen sidder lige i øjet – ikke kun musikalsk. Ikke siden ”Bullets over Broadway” har en Woody Allen kælet så meget for kostumerne og en balscene synes at være hentet ud af siderne fra Scott Fitzgeralds ”Den Store Gatsby” – ikke at forveksle med Baz Luhrmanns overdådige vulgarisering.

Den misantropiske tryllekunstner forlader sin forlovede og rejser med barndomsvennen til Sydfrankrig for at besøge sin livskloge tante (Dame Eileen Atkins, en af medforfatterne til TV-serien ”Herskab og Tjenestefolk). Men han har også en skummel bagtanke om at afsløre en ung clairvoyant (Emma Stone), som han mistænker for at være en svindlerske. Men hvad gør man, når man som fornuftsmenneske står overfor det uforklarlige og når man trods intellektuel overlegenhed må erkende, at man har forelsket sig?

Colin Firth leverer en elegant og sofistikeret præstation som Allens alter ego, og han kan ikke bebrejdes, at denne selvfede tryllekunstner i passager går os lidt på nerverne og manuskriptet har for mange diskussioner om pigens skyld/uskyld. Emma Stone spiller hende i øvrigt både ganske raffineret og forfriskende naturligt, så vi forstår i det mindste tvivlen.

Omkring dem finder vi veloplagte skuespillerpræstationer som f.eks. Jacki Weavers tillidsfulde enke. Men det er alligevel gamle Eileen Atkins, der med underspillet lune og underfundige betoninger giver filmen dens egentlige magi. I filmens fineste scene, hvor tanten tilsyneladende er opslugt af at lægge kabale, men alligevel får formidlet en helt afgørende sandhed til vor hovedperson, rummer skuespilkunst af højeste karat. Og atter engang forlader man en Woody Allen-film i fuld overbevisning om, at der venter trylleri i måneskinnet forude.